Alla inlägg den 5 december 2018

Av Göran - 5 december 2018 20:03

Det är den femte december idag. Fem-i-tolv-rörelsens dag. I år firar de dessutom 30-årsjubileum. Organisationen blidades i Härnösand 1988 av, bland andra, Sara Westin. Året därpå mördades Sara av sin utlandsfödde pojkvän.

Hennes pappa, Stig Wallin, engagerade sig djupt i rörelsen efter mordet på hans dotter och Stig blev även dess ordförande. Femte i tolfte - fem i tolv - ett symboliskt namn som berättar att det börjar bli bråttom att sätta stopp för rasism och främlingsfientliga krafter i Sverige och världen.

Jag är inte medlem av den men det kanske jag borde vara. Deras verksamhet ligger mig i alla fall väldigt varmt om hjärtat. De första åren försökte jag också hitta tid till att delta i manifestationen på stora torget inne i stan men nu var det länge sedan jag var med. Får skärpa mig nästa år.

Stig Wallin träffade jag förstås aldrig men han är en av de där människorna som har min fulla respekt och beundran. Han insåg att det inte var pojkvännens hudfärg, religion eller härkomst som berövat honom hans dotter och kämpade därför emot främlingshatet och rasismen. Och som genom en ödets grymma ironi avled också han själv just den dagen för fem år sedan just idag. Jag hoppas att det brinner många ljus på hans grav just nu.

Ganska stillsam dag annars idag. Enda lilla ansträngningen bestod i att bära ned sommardäcken i källarförrådet. De har legat och "skvalpat" baktill i bilen länge nog nu!

Sonen och jag testade ett ganska nytt hamburgerhak i stan. Bastard Burgers hette det och var förstås mycket dyrare än "Donken", Big Boy, Max och de andra stora kedjorna. Ganska gott dock, särskilt själva burgaren. Ska sträcka mig så långt som att säga att köttet i den var det bästa jag ätit som jag inte tillagat själv. Ändå är det ju bland det enklaste man kan laga. Rulla en boll av högrevsfärs, platta till den och lägg i grillpannan på hög värme. Nymalet salt och svartpeppar från kvarn är allt utöver färsen som behövs. Sedan komponerar man tillbehören som man vill. Personligen gillar jag bäst lite senap, en skiva cheddar som får smälta, lite isbergssallad, färska tomater och rödlök samt lite hamburgerdressing. Bättre blir inte en burgare tycker jag.

Imorgon är sista lediga dagen. På fredag börjar jag på mitt nya (tillfälliga?) jobb i förrådet.

Hur tillfälligt det blir får vi väl se men jag gjorde i alla fall synundersökningen igår. Och det visade sig att höger öga hade blivt ganska mycket sämre plus att mörkerseendet också minskat i effektivitet. Det sistnämnda har jag märkt av själv men om sedan min arbetsgivare ser det som en förmildrande omständighet till mina ytterst grova brott återstår att se. Nya glasögon är beställda och imorgon ska jag ringa dem och be  om en tid för att få prova ut privata också.

Med stor omsorg har jag totat ihop ett system på travet till ikväll (V86 på Åby och Solvalla). 108 kronors insats hoppas jag ska fylla på mina konton innan dagen är över. Gärna med några miljoner i utdelning så jag kan skita i vad min arbetsköpare tycker och vill och istället tåga in på personalchefens kontor och snyta mig i gardinen. Därefter slänga en tusenlapp på hans bord och säga åt honom att köpa nya gardiner. Och sist av allt meddela min omedelbara avgång ur tjänst!

Men chansen att DET händer är väl ungefär lika stor som att en snöboll överlever en timme i helvetet...

Imorgon ska jag försöka komma till skott med att släpa snabeldraken tet varv runt lägenheten. Katten tycks ha ömsat extra mycket ett tag nu och råttorna börjar snart att likna kattungar istället.

Då, kära ordbrukare..., DÅ är det dags att dammsuga!

Sköt om er nu så inte någon annan måste göra det. Eller ännu hellre, sköt om varandra! I slott och koja i Abbekås, Myckelgensjö, Fiskebäckskil och Almunge.

See ya´!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards