Alla inlägg den 28 december 2018

Av Göran - 28 december 2018 22:00

En lycklig fredagkväll här på Sveriges midja. Dels har jag genomfört en arbetsdag på övertid med full ersättning nästan helt utan ansträngning. Men framför allt så tog ju mina rödvita hjäötar från grannkommunen i norr sin andra raka seger.

Låt vara att det, precis som senast, skedde i förlängning så vi fick inte tre poäng utan "bara" två. Men två är jävligt mycket bättre än noll och det är längesedan vi vann två matcher i rad.

Och jag såg flera positiva tecken under kvällens match i min brors hemstad. Till att börja med så spelade målvakt Svedberg på absolut högsta nivå. Han höll hög intgernationell klass denna afton. Sen gjorde Rickard Palmberg mål igen. Och jag tycker att det syns på både honom och några till att självförtroendet, det ack så viktiga, stiger hela tiden och man spelar med mer och mer trygghet vilket gynnar precisionen i passningar och annat. ANton Wedin fortsätter sin makalösa utveckling och är numera den stora stjärnan i laget.

Men det fanns fler som överraskade mig positivt ikväll och stundtals glömde jag nästan att vi saknar både Filip Hållander och Jacob Olofsson som båda är i Kanada och spelar junior-VM. De två har ju stått för mycket av den offensiva kraften denna höst och kommer att öka konkurensen om speltiden när de kommer hem igen.

Nu väntar Linköping i hemmahallen på söndag kväll och kanske, kanske åker jag dit och ser matchen på plats. Jag har ju inte gjort det ännu, denna vinter, så det börjar absolut bli dags.

Dags också att sätta sig och betala räkningarna till blodsugare av olika slag. Typ hyresvärden, Telia, elbolaget som levererar strömmen samt alla de där gamla skulderna som ännu inte är borta. Jag är dock en bra bit på väg med dem och innan jag fyller 65 ska allt vara slutbetalt. Förhoppningsvis har då även yngstingen lämnat boet så jag kan skaffa mig en mindre och billigare bostad och därmed klara mig någorlunda på den skamligt usla slant som kallas pension.

En två år äldre kollega som jag känt i mer än 30 år var inne idag i portvakten och lämnade tillbaka nyclar och annat. Han gjorde sin sista arbetsdag dagen före julafton och  idag kom han och tömde sitt skåp som pensionär.

Avundsjuk är bara förnamnet...

Mina ordinarie arbetskamrater börjar jobba imorgon bitti klockan sex medan jag är ledig tills de går hem från sista natten på onsdag morgon. Men det känns helt okej för jag tjänar ju precis samma pengar som om jag vore i ordinarie arbete. Å andra sidan... På onsdag morgon går de hem för 14-dagars ledighet medan jag får knoga på i tre dagar innan helgen och sedan tre dagar även veckan därpå. Jag ska ju jobba samma antal timmar som på skift så därför blir det inga tvåveckors ledigheter förrän om eller när jag får komma tillbaka.

Ett glas rött bulgariskt (tror jag att det är) vin står framför mig och om jag tönner det så har jag druckit tre glas av detta ytterst prisvärda rödtjut av märket "Leva". Rekommenderas varmt!

Därmed önskar jag mina kära ordbrukare en angenäm fortsättning på helgen och en god sömn i Katthammarsvik, Gäddede, Roslags Kulla och Örsundsbro. Eller... where ever you are!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards