Alla inlägg den 22 december 2018

Av Göran - 22 december 2018 22:26

Mina ordinarie arbetskamrater jobbar just nu sin sista natt innan frivecka. Men det är en jävla tur att inte jag är där för jag tippade i mig ett glas vin till middagen förut och lite konjak till kaffet efteråt också. Och nu sitter jag här och smuttar på en skvätt Speyburn single malt whisky. Den första skvätten har jag druckit ur och den här slogs upp endast för att inte bli låghalt. Ni har väl hört att man alltid måste ta "en i andra benet också" för att nå balans.

Men tänk om denna rinner ner i samma ben som den första...! Då måste jag ju ha TVÅ till för att få balansen åter...

Nej, gör den det så går jag helt enkelt och lägger mig och sover bort båda två.

Ledig över helgen, alltså. Först torsdag morgon ska jag jobba igen och då som portvakt. Samma blir det på fredag fast då har jag stängningspasset och får lite sovmorgon innan jag åter blir ledig i fyra dagar.

Efter nyår återvänder jag till förrådet och knogar väl på tills min aretsgivare kallar mig till den där truckförarutbildningen de har lovat mig. När jag har klarat den och är tillbaka i ordinarie arbete ska jag ta ett snack med min chef och be henne att verkligen hålla ett öga på mig och iaktta hur jag bär mig åt när jag framför fordon av olika slag. Jag vill att hon ska se att jag inte alls är typen som buskör eller kör slamsigt. Jag vill att hon ska lägga märke till hur jag tar hänsyn till kolleger och andra som finns på golvet omkring mig och månar om deras säkerhet.

För jag har kommit fram till att hon måste ha fått fel bild av hur jag utför mitt jobb 99% av tiden. ANnars skulle jag knappast ha straffats så hårt. Såvida det nu inte var personalchefen som bestämde och tvingade henne att ta i med hårda handskar mot mig. 

Det är da´n före da´n före doppareda´n och jag vet faktiskt inte var jag ska vara på julafton. Äldsta dottern stannar i Stockholm och firar med pojkvännens familj och släktingar. Mellanbarnen hade en tanke att vi kunde vara hos storebror i familjen och jag sa genast ja till det. Men nu vacklar lillasyster, vill vara med sambon tills han åker till sitt nattskift vid femtiden och lillebror ska fira hos sin mamma. Det blir alltså jag och äldste sonen som ser på Kalle Anka och käkar julmiddag. Här hos mig eller hemma hos honom inne i stan. Oavsett vilket så är det mestta hemhandlat för en julmiddag här hemma oavsett om den går avstapeln på julafton eller någon dag senare.

Imorgon ska jag köra runt snabeldraken ett varv, koka senap samt marinera revbensspjäll och griljera skinkan. Sen får det väl bli som det kan, jag överlever garanterat oavsett hur det blir.

Annars gläds jag åt vändningen som nu äntligen kommit! Mörkret har kulminerat och vi går mot ljusare tider. Lite grand för varje dag som går. Snö har vi ju också fått litegrand så att det åtminstone är vitt på marken.

Det räcker för mig!

Om jag inte kommer tillbaka hit innan måndag så vill jag önska mina kära ordbrukare en riktigt härlig jul i slott och koja i Norsborg, Vilhelmina, Falsterbo och Treriksröset. Eller... where ever you are!

God Jul Sverige!

(Ja, och Finland, Belgien, Tchad, Somalia, Kanada, Trinidad, Gambia och Ukraina och alla andra jävla länder också!)

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards