Alla inlägg den 8 november 2022

Av Göran - 8 november 2022 09:23

Ännu en dag som formligen skriker ut namnet på denna månad som jag är så oförtjust i. Kommunalgrå himmel som då och då läcker sina vätskor över stadens innevånare. Tandläkarväder så att det skriker om det.

Och inte nog med det. SHL har uppehåll eftersom vårt stolta landslag, Tre Kronor, ska spela Karjala Cup i Finland mot just finnar, tjecker och slovaker. Ryssarna får väl knappast vara med nu heller, de blev ju portade från VM i våras och Putin fortsätter ju sina skändliga gärningar mot Ukraina så jag gissar, utan att veta det säkert, att det ryska landslaget därmed är uteslutna ut gemenskapen även nu.

Och visst kan det vara kul med landslagsmatcher men jag måste ju säga att vardagslunken i SHL med 2-3 matcher i veckan känns mycket mer spännande och intressant.

Så vad gör vi då med denna dag? Tja, det är inte så lätt att hitta nåt att inspireras av. Som fyller dagen med liv istället för att bara fylla på livet med dagar där den ena är den andra ganska lik.

Vet bara att jag, på sonens begäran, ska laga korvstroganoff av chorizo till middag. Willys sålde 2 st trepaclk för 35 spänn igår när jag handlade och han sken liksom upp då han såg dem och frågade om vi inte kunde köpa och göra stroganoff av dem. Så det blir det idag.

Lite kul, det där med stroganoff. Korv-varianten har väl alla lagat och ätit många gånger men hur många varierar korvsorterna? Eller varierar med annat än korv? Biff stroganoff är väl originalet och jag gissar att det var nån svensk som hittade på att byta ut det lite dyra köttet mot den billigare falkorven. Men jag har testat att göra samma maträtt fast med kyckling vilket blev riktigt gott. Tärnad och lättstekt kassler går också bra. Det är väl egentligen bara fantasin som sätter gränserna. Fisk eller skaldjur känns inte som om det skulle passa men vem vet, jag kanske testar det med nån gång. Sen kan ju även tillbehören varieras. Korvstroganoff serveras väl oftast med ris men pasta går också alldeles utmärkt liksom potatis eller potatismos.

"Pärstamp" som vi säger häromkring om potatismos, lagade jag igår till min ytterst enkla fiskgratäng. Det förekommer inte så mycket halvfabrikat i min matlagning men då och då faller jag för lättjans locktoner och köper en påse med färdig sås till fiskgratänger. Sån där som man bara klämmer ut över fisken innan det åker in i ugnen.

Citronsås eller räksås oftast men igår hittade jag en ny som jag inte prövat förr. Lime och röd chili var smakämnena i den och det var riktigt gott. Men när det kom till "pärstampet" så gjordes det från grunden med hjällp av min stavmixer. Och det är ju så mycket godare än pulvermose.

Annars.... så undrar jag vart den där utlovade skattesänkningen på drivmedel tog vägen. Den som M, KD och SD mer eller mindre utlovade innan valet i september. Bensin och diesel har visserligen sjunkit en aning från de allra högsta nivåerna men är fortfarande alldeles för högt.

Men det ser ju ut att bli ungefär som jag visste att det skulle bli. Att de sänker skatter på ett sätt som främst gynnar de rikaste. De som minst behöver det brukar ju få störst nytta av borgerlioga regeringskonstellationer.

Så... intet nytt under solen, alltså! Var nu den håller hus!

Hade väl egentligen inget speciellt att skriva om men ser nu att jag ändå lyckats kräkas fram en massa ord och byggt meningar av dem. Vilket ju faktiskt också var den ursprungliga tanken när jag började skriva. Såg ju i min backspegel att idag var ännu en sån där dag då det bara blivit ett inlägg genom åren. Och har man lovat att fylla på såna dagar så har man.

Men...en halvtaskig blogg är ju också en blogg och jag tvingar ju ingen att läsa.

Om du ändå gjorde det och kom ända hit så förtjänar du en klapp på axeln för tapperhet vid dataskärm. Men nu är det strax över!

Avslutar med att önska mina kära ordbrukare en fin tisdag. Om det nu finns nåt som fina tisdagar i november....

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards