Alla inlägg den 15 november 2022

Av Göran - 15 november 2022 11:49

  

Ilska och frustration igår men glädje  idag. Lokaltidningens websida berättar att Janne Söderström, ägare till Oskars strömmingssalteri på Tynderö norr om Sundsvall har ändrat sig. De slog ju vantarna i bordet efter bedrövliga fångster och nästan bara småfisk i år.  Totalt hade de fått in tio ton strömming i år. För bara två år sen var den siffran tio gånger högre. På grund av rovfisket längs Sveriges ostkust.

Men nu har Janne hittat en lösning. Våra grannar i öster, Finland har fortfarande stora bestånd så de ska köpa finsk strömming för att få upp mängderna.

Det gläder mig storligen för även om det finns andra märken, andra fabrikat så är det Oskars som jag alltid tyckt allra bäst om. Att de även är en av sponsorerna till Timrå IK gör ju inte saken sämre precis.

Så nu hoppas jag bara att strömming i största allmänhet inte är lika populärt i Finland som här. Så att ingen finländare blir utan för att de säljer till Sverige. Jag hoppas också att deras makthavare har det förstånd som inte våra har. Vill ju inte att de ska bli utfiskade heller.

Lite glädje och lycka i novembermörkret alltså! Man får ju lov att ta vara på det som dyker upp!

Och vi har ju faktiskt klarat av halva denna förhatliga månad nu så då ska väl resten lösa sig också, hoppas jag.

Och vår ganska nya blåbruna regering tuffar på som förväntat ungefär. Feta skattesänkningar för den som tjänar fyrtiotusen eller mer i månaden och INGA skattesänkningar åt de som tjänar mindre än 20 lax per månad.

Vilket självklart innefattar en stor del av den grupp jag själv tillhör, nämligen pensionärerna.

För bara två månades sen, lite drygt, var vi viktiga för dem. Vi stod högt på listan över vad som måste förbättras men precis som jag visste så har de fått kollektiv Altzheimer i just den frågan.

"Det bidde ingenting!" Nej, såklart inte! Trodde ni det?


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards