Alla inlägg den 27 november 2022

Av Göran - 27 november 2022 12:57

Söndag råder över Sverige och världen. Vilodagen! Men... alla dagar är ju vilodagar när man lämnat karriär och yrkesliv! Nej, om man VILL det så är det är förstås så. Men många säger ju att de aldrig haft så mycket att göra som när de gått i pension. För just mig är det dock rätt många vilodagar i veckan.

Lyckades sova en hel natt med snarkmaskinen inkopplad också så jag känner mig ganska pigg och alert. Att sedan Timrå spelade ut Oskarhamn på bortaplan igår bidrar förstås till välbefinnandet.

1-5 skrevs slutsiffrorna till och vem som helst förstår ju att då handlade det rätt mycket mer om bortalaget på isen.

Efter matchen konstaterade jag att det inte var något "Så mycket bättre" igår så då tänkte jag titta lite på fotbolls-VM i Quatar. Men jag tröttnade rätt fort på det också. Fattar fortfarande inte att man ger ett sånt evenemang till ett land som väl knappast kan kallas demokrati. Men de är ju så rika att resten av världen måste hålla sig på god fot med dem så att de inte stänger till oljekranen och får våra drivmedelspriser att raka i höjdem än värre. Bensinen har ju visserligen kommit ner under 20-strecket nu men nog är det fortfarande för dyrt.

Men vi (folket i västvärlden) opponerar ju oss inte heller mot de lagar och regler som gäller i VM-landet. Ett land där flickor inte får gifta sig med vem de själva vill, inte får studera vad de vill eller arbeta med vad de vill, inte får göra knappt nåt om inte hennes pappa eller make godkänner det. Ett land där våldtäkt stryks som brott om gärningsmannen gifter sig med offret. Ett land där kvinnor inte får klä sig som de själva vill. Men västvärlden sätter bara på sig skygglapparna och tittar åt nåt annat håll. Vi protesterar inte det minsta.

MEN... när engelska, tyska, holländska och andra tillresta fans inte får dricka öl och sprit på arenorna bli det minsann anat ljud i skällan. Det är väl knappast så att de måste hålla sig spiknyktra från ankomst till hemresa.

Strikt muslimska nationer har ofta barer och butiker där endast västerlänningar släpps in så jag gissar att sånt finns även i Quatar. Alkohol är ju inte tillåtet för landets egna innevånare.

Men européer som rest dit för att följa sina landslag har tydligen fört ett herrans liv om denna begränsning av deras fri- och rättigheter som de tycker att det handlar om.

Hemma i sina egna länder tycker samma människor ofta att de som kommer till dem från andra kulturer ska "ta seden dit man kommer". Men det gäller alltså inte dem själva när de är ute i världen.

Nu har jag ju aldrig besökt nåt idrottsevenemang nån annanstans än här hemma i Svedala så jag vet ju inte heller hur det brukar se ut vid t.ex fotbollsmatcher i England, Tyskland eller Belgien. Men jag kan ändå tycka att det där är en storm i ett vattenglas. Är det så i det land man åker till så är det väl bara att finna sig i och gilla läget.

Nåväl... när jag hade gett upp fotbollen började jag söka efter nån film att se och valet föll på fortsättningen av TV-serien "Bröllop, begravning och dop" i regi av Colin Nutley. Givetvis spelar hans fru en huvudrollerna men det kryllar dessutom av gräddan av svenskt skådespeleri. Marie, Göransson, Robert Gustavsson, Maria Lundqvist, Philip Samdén och Tomas von Brömsen för att nämna några. De två sistnämnda dog visserligen båda två redan i TV-serien men finns med vid några tillbakablickar även i långfilmen. Som jag rekommenderar till den som följde serien.

För Colin gör ingen besviken som gillar hans vackra naturscenerier. Han tycks ha en stark kärlek till vår svenska natur och miljö för det var ju samma med alla filmerna om Änglagård också.

Visst ser jag gärna en actionfilm ibland men jag är även förtjust i det lite långsamma berättandet där saker får ta sin lilla tid precis som de måste får göra i verkliga livet.

Nu ska jag avrunda och se efter vad jag har i frysen att sno ihop middagsmat av. Hittade färdigskivad julskinka å¨Willys häromdagen. 29;90 för  300 gram så priset var ju ok. Två skivor av den på lika många skivor rågrut och en stor kopp kaffe är allt jag stoppat i mig hittills. Gott var det men räcker inte ända till kvällen. Vet att det finns både kyckling, köttfärs och falukorv i alla fall så kanske jag ska testa nåt jag bara hört talas om men aldrig varken lagat eller ätit. Nämligen korv i currysås. Då och då har jag sett det i lunchresturangers menyer men aldrig testat det. Så det kanske är dags idag. Stroganoff gjord på kyckling gick ju bra så kanske en korsning åt andra håller också blir bra!

Vad då? Är inte falukorv söndagsmat?

Nähä, så du tycker kanske att all mat inte är lika "fin"? Alla människor är lika mycket värda, säger vi ju. Så varför ska falukorv, kålsoppa, blodpudding och pannkaka diskrimineras.

Inte heller är väl söndagar "finare" än andra dagar. Jag lagar nåt och är tacksam över att jag än en gång får äta mig mätt och har tak över huvudet och skjortan på ryggen.

Gör det ni också, kära ordbrukare i Tidaholm, Norrtälje, Hissmofors och Harmånger. Ät oxfile en tisdag och pannkakor en söndag. Eller gör som Pippi Låmgstrump och sov med fötterna på kudden. Om du vill.

Om inte annat så för att markera att just du gör som just du vill!

Vi ses!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards