Alla inlägg den 9 november 2022

Av Göran - 9 november 2022 12:18

Ännu en av våra kultstämplade artister har lämnat jordelivet. Mannen som sjöng första gången en låt jag gillade van den svenska melodifestivalen. Uttrycket "Mello" var inte uppfunnet då och hade väl kanske ansetts lite vanvördigt.

Men jag minns hur jag, tio år gammal, troligast låg på mage på mattan under vardagsrumsbordet (det var i den ställningen jag nästan alltid såg på TV i den åldern) och blev glad när jag hörde "Banne mig" för första gången. 

Tidigare år tyckte jag att det brukade vara så konstig musik som tävlade och så kom den här lite mer "poppiga" som man sa på den tiden. En annan sak man ser är nåt som nästan alla sångare gjorde på den tiden. Knäppte med fingrarna i takt till musiken. När såg du nån göra det senast? Så här lät det och såg ut i alla fall, om nån glömt...

78 år blev han visst, Claes-Göran Hederström och visst är det väl sorgligt att han är borta men samtidigt undrar jag varför han inte fick en större karriär. Han hade ju absolut rösten för det. Jag såg honom livs levande uppträda på ett tivoli som var i stan sommaren därpå och då trodde jag nog att detta bara var starten på en glänsande sångkarriär.

Men han kanske ville annat med sitt liv. Kanske trivdes han inte med att ha Svensk Damtidning och Hänt i veckans reportrar i hasorna överallt han kom.

Han fortsatte nog i några år i alla fall för jag vet att jag hade ett par singevinyler där han bl.a sjöng duett med Nina Lizell och Mona Waessman. Men sen blev dte tyst och jag tror mig minnas att jag läst någonstans att han jobbade i en möbelaffär senare i livet. 

Det är märkligt, det där med att visa artister liksom bara räcker i nåt år och några kanske håller på i evigheter fast de inte alls är så märkvärdiga egentligen. Men det är väl det där som kallas "marknaden" som styr förstås.

Gråvädret över mina hemtrakter består även idag. Tandläkarväder så att det nästan gör ont men ut måste jag, om än bara de fåtal meter som är mellan porten och Madame Citroen. Måste åka iväg och handla hem nån middagsmat eftersom inget av det jag såg i frysen tilltalade mig.

Den stroganoff på Chorizo som jag gjorde igår blev riktigt bra och räckte till varsin lite lunchlåda åt mig och sonen

till idag. Så korv blir det i alla fall inte. Kanske jag bara vispar ihop en pannkakssmet och gräddar tunnpannkakor. Inte så näringsriktigt kanske med allt derra smör, sylt och grädde men för en gångs skull får det väl vara så då.

Inte så mycket nytt att berätta om idag, alltså. Men en sån blogg är ju också en blogg, som sagt var...

Var snälla mot varandra nu, kära ordbrukare i Hedesunda, Örsundsbro, Ammarnäs och Huddinge.

Tills vi ses igen... Ha det! Annars kanske nån annan har det...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards