Alla inlägg den 30 december 2022

Av Göran - 30 december 2022 09:23

Efter en vecka med stor spännvidd mellan högsta och lägsta temperatur blev det plusgrader igår och medan jag körde mot sttaden för att hämta yngstingen satt det i att snöa. Ett snöfall som snart blandades med regn och sedan övergick helt i regn, Och eftersom vägbanor och övrig mark var väl nedkylda blev det snabbt glashalt överallt. Det tar normalt sett en kvart att köra till sonen och första halvan av den resan var helt problemfri.

Men hemvägen blev en mardröm. Kall vägbana som det faller regn på är ju det ultimata receptet på blixthalka. Det blir liksom inte halare än så. All busstrafik i och runt staden lades ner och är fortfarande inte igång

Nåja, vi kom hem hit utan missöden tack vare en hastighet som sällan överskred 25 km/h. Men meningen var ju att vi skulle åka och besikta hans bil så jag letade fram Dekras telefonnummer och ringde för att fråga om jag kunde få boka om tiden. Damen som svarade var väldigt tillmötesgående och ändrade tiden till måndag nnästa vecka istället.

Så det blev att han stannade ett slag här hos mig och hjälpte mig igång med den så efterlängtade routern.

Så nu har snabbare  internet än nånsin förr plus att jag kan se på TV;n utan att sitta med telefonen i handen.

På tal om telefon, förresten, så har jag även tagit min nya gratis-telefon (Tack för det, Telia!) i bruk också. Lite krångel var det innan jag fick igång mobilt bank-id och de viktigaste apparna för övrigt.

Så nu håller jag på att lära mig använda Android istället för I-phone som jag annars haft i drygt tio år. Men skillnaderna är mest utseendemässiga. Jag menar; En mobilltelefon är ju en mobiltelefon och de fungerar ju på samma sätt ungefär även om designen inte längre kommere från Apple. Hoppas bara att den håller lika länge som min "aj-fån" gjorde. Till den ska jag skaffa ettt kontantkkort från Telia eller Halebop, tömma den på mina saker och sedan lägga ut den till försäljning. En tusenlapp borde man väl kunna få iväg den för. Och varje skärv gör ju sitt!.

Bortsett från lite kalvsylta och en bitg leverpastej är nu julmaten bortjagad ur mitt kylskåp. Den sista skinkbiten tärnade jag upp imorse och lade i två små plaspåsar i frysen och det som var kvar då blev en omelett med lite rödlök samt en grabbnäve riven ost från frysen. Riktigt god frukost, måste jag säga! Till middag steker jag kycklingfilé och rostar lite blomkål och broccoli i min airfryer som tilltugg. Sen kanske nån kall sås av creme fraiche eller så.

ÅPrets sista fredag är det också och ikväll spelar Timrå årets ssista ishockeymatch. Så jag hoppas vägskötarna lyckas göra det säkert att köra så de får folk på läktarna. Själv ser jag det dock på TV från en skön soffa,

Ha nu en riktigt fin fredag, kära ordbrukare i Malmköping, Jämjö, Hjoggböle och Strömstad! Eller var ni nu är...

See ya´!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards