Alla inlägg den 12 december 2021

Av Göran - 12 december 2021 10:39

Sådärja, då är man alltså arbetslös då! Det har jag inte varit sedan i juni 1975 då jag slutat skolan. Men jag vet inte om man egentligen kan säga att jag var arbetslös då heller. Jag hade fått jobb på samma företag där jag sommarjobbat året innan. Sandvik Coromant i Gimo i Uppland. Jag gick dit, som överenskommet,måndag morgon efter skolavslutningen men då visade det sig att någon på personalavdelningen hade strulat till det och trott att jag bara skulle jobba över sommaren även då. Det slutade med att jag fick gå hem med löfte att de skulle höra av sig när de bestämt vart de skulle göra av mig. Den avdelning där jag sommarjobbat hade inga vakanser och de tyckte att det var onödigt att jag skulle vara där över sommaren när jag inte kunde få stanna där.

Så hem gick jag. Eller troligen cyklade.

På onsdagen samma vecka kom den ett år yngre grannpojken och ringde på för att fråga om jag ville åka och fiska med honom. Det gjorde jag och bara en halvtimmer efter att vi börjat fiska kommer kompisens lillebror på cykel med andan i halsen och sa att jag måste åka hem och ringa till Sandviks personalavdelning.

Men eftersom det var betydligt närmare att besöka dem än att åka hem och ringa så gjorde jag det och dagen efter började jag jobba. Efter upplärningen fick jag sköta en jättestor fräsmaskin som fräste hållare till svarvstål. Den fasta lönen var nåt på 6 kronor i timmen plus vad jag åstadkom på ackordet. Därefter hade förtegat rätten att dra bor tjugo procent av vad jag gjorde på ackordet eftersom jag vvar under arton år. En sjuk orättvisa i minaa ögoon då och än i dena dag.

De tillämpade 14-dagars lön och totalt vill jag minnas att jag fick ut strax över 1500 kr/mån. efter skatt. När jag fyllde 18 samma år steg den fasta delen av lönen rejält och blev dryga tio kronor per timme. Men då hade jag redan sagt upp mig och gjort klart med nytt jobb i min barndoms stad, Sundsvall.

Där fick jag månadslöm som betingade 3100 kr/mån plus OB-tilläggen. Nu hade jag mellan 2500-30000 rent efter skatt och jag minns att jag då tyckte att jag tjänade ganska bra

Arbetslös ska jag vara i precis tre veckor. Då infaller det tolvslag på nyårsnatten som förvandlar mig till pensionär. Och jag misstänker att det kommer att kräva sin människa att trimma in livet med avsevärt lägre inkomst.

Men det motsvarar ju ändå ungefär vad jag hade tjänat om jag varit daggående och det har jag ju klarat förut så det måste väl gå nu också. Har kapat alla kostnader jag kunnat (nästan). Det enda onödiga som återstår är postkodlotten för 170 kr/man men den ska också sägas upp. Sen har jag även kvar mitt C-more-paket till TV:n men är inställd på att även det måste avslutas. Sen får man väl göra kålsoppa, blodpudding och tunnpannkakor till mer vanliga inslag i kosthållningen än de varit på senare år och dricka mer vatten än drycker som kostar pengar. Vattnet är ju inräknat i hyran så det får jag dricka så mycket jag bara orkar.

Mitt ändå rätt blygsamma spelande får också minska rejält. Från 1-2 ggr/vecka till kanske en gång i månaden.

Visst har jag vunnit lite större vinster några gånger men totalt sett genom livet ligger jag nog svårt minus med såväl ATG som Svenska spel. Och postkodlotteriet ska vi inte prata om alls. Har varit med där i mer än tio år och första eller andra månaden vann jag en tusenlapp Men därefter har jag aldrig fått mer än 150 kronor eller en extralott någon månad Och det är flera år sen sist. De ringer med jämna mellanrum och vill att jag ska köpa fler lotter i månaden men då brukar jag vara lite elak och fråga dem en sak. Ungefär så här.; Om du köpte aktier i ett företag och ägde dem i många år fast de inte gav utdelning - hur troligt är det att du skulle vilja köpa fler i samma bolag?

Köper du tre trisslotter så har du tre chanser att vinna men med tre postkodlotter ökar inte vinstchansen ett smack. Däremot så får du förstås tre gånger så mkt OM du vinner!

De flesta är ganska svarslösa efter min utläggning och det brukar inte vara så svårt att få dem att ge upp.

Så efter nyår slutar jag att göda ägarna till den inrättningen. De flesta som vinner brukar säga nåt om att de gillar att pengarna går till bra saker men jag är helt övertygad om att det är ägarna som gör den största vinsten.

Men då ger jag mig f-n på att de drar mitt postnummer och kod och grannarna med lott blir rika som troll.

Fast det sägs ju att åskan aldrig slår ner två gånger på samma plats. Och ett par månader innan jag flyttade in var de faktiskt här och delade ut båda miljonvinst och en sprillans ny Volvo, Hon som vann den känner jag inte men jag känner hennes föräldrar. Det var en ganska ung tjej som väl är runt 35 nu, skulle jag tro.

Annars.. slickar jag såren efter Timrå förlust i SHL igår på bortaplan mot Oskarshamn. Nu är det uppehåll i 10 dagar för den där landslagsturneringen i Ryssland som förr hette Iszvestijaturneringen Men efter östbblockets upplösning tror jag den heter Chanel One cup istället.

Dagen innehåller väl annars en stunds övningskörning för att finslipa på lite detaljer som plats i vägbanan, högerregeln/huvudled/väjningsplikt samt att följa skyltar till en viss plats

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards