Alla inlägg den 23 december 2021

Av Göran - 23 december 2021 20:18

Nej, hörni... Nu slutar vi jaga omkring som förgiftade råttor för att hinna allt det där som vi inbillar oss att vi måste. Nu stänger vi av stressen och hetsen för idag. Ja, du där, du också! Jag såg allt hur du försökte smyga förbi med skurhinken. Varför? Julen sägs ju vara en kristen högtid. Till minne av Jesu födelse. Och oavsett man tror så eller ej så måste jag fråga VAR i bibeln det står att vi ska städa och feja och stryka juldukar tills vi stupar?

Nej, just det! Det står faktiskt inte ett ord om att vi ska fira jul överhuvudtaget! Vilket bl.a Jehovas vittnen har tagit fasta på. De firar varken jul eller födelsedagar för det står ingenstans i bibeln att man ska göra det.

Et märkligt resonemang om du frågar mig. För det står heller inte i bibeln att vi ska tvätta våra bilar, gå på fotbollsmatcher, kasta hästsko med grannarna en sommarkväll eller ens skotta snö. Ändå gör ju även Jehovas vittnen allt det där jag nämnde.

Men blir de lyckligare av det så är jag inte den som vill stå i vägen för deras välbefinnande. Lev och låt leva är väl ett ganska bra motto? Så länge man inte gör någon annan illa så får väl folk leva som de vill för mig.

Och därför säger jag igen att... Nu är det dags att tagga ner. Unna dig en stund i en skön fåtölj! Och har du en fotpall till den så lägg upp apostlahästarna på den och spreta lite med tårna och slappna sedan av igen. Och känn in lugnet! Friden! Du har den inom dig om du bara vågar släppa fram den. Nu ska vi vila och må gott! Har du inte hunnit koka knäck ännu så skrinlägg det. Miljarder människor världen över har aldrig smakat svensk knäck. Och många av dem går det alls ingen nöd på ändå. Det du inte hann... det hann du inte! Men solen går upp imorgon ändå. Det räcker nu!

Det där var ungefär lika mycket pep-talk till mig själv som till mina kära ordbrukare. Hela dagen har jag rusat på i 110 knyck och försökt hinna så mkt jag bara kunde. Ända tills förståndet hann ikapp mig för en stund sedan och jag insåg att det duger som det är. Jag har inte knäskurat lägenheten från golv till tak men det duger som det är. Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete, sägs det ju!,

Och vad morgondagens julbord beträffar så duger det också även om det visar sig att jag missat att köpa det eller det.

Med den instikten i ryggen slog jag helt enkelt upp en iskall pilsner och intalade mig själv att jag förtjänat det. Gör det, du också, kära ordbrukare i Klintehamn, Vattholma, Åbyggeby och Nusnäs. Ja, kanske inte nödvandigtvis att ta en pilsner, du kanske njuter mer av en kopp te eller ett glas julmust. Men se till att unna dig jufrid. Och när du lutat dig bekvämt ska jag än en gång dela den fantastiske Jussi Björlings version av julsångernas julsång, O helga natt!

Varsågoda (i år igen) och en synnerligen god jul till er alla! 

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards