Alla inlägg den 21 december 2021

Av Göran - 21 december 2021 22:12

Hav förtröstan, kära ordbrukare! Nu vänder det igen! Nu går vi åter mot ljuset, mot våren, mot värmen och mot sommaren. Nu är det värsta över, i alla fall vad mörkret beträffar. Fr.o.m i morgon blir det en aning ljusare för varje dag. Mörkret KOMMER att betvingas av solen även om det tar lite tid.

Så härda ut! Håll ut tills ljuset är tillbaka! Det är"bara" ungfär sex månader till midsommar!

Visst, ett lidande har vi att genomlida innan dess men vi vet ju ändå att det kommer en vår och en sommar. Som det gjort vartenda  år genom väldshistorien.

Hur har ni det då i julpysslet? Här har det gravats lax ikväll som ska vara färdig att äta på fredag då det är julafton. Jag har också förberett f.d svärmors recept på senapsgravad strömming. Lidl hade nåt man kallade färsk strömming men som jag tror egentligen är sill. Nu borde det väl inte spela så stor roll eftersom sill och strömming är samma fisk men har olika namn beroende på var den fiskats upp, Sill, som man fiskar från Bohuslän och nedåt runt Skåne och sedan ut i Nordsjön är oftast lite större än sin släkting strömming som fiskas från Blekinge och norrut längs ostkusten.

Men i grunden är det ändå samma fisk och jag hittade vad Lidl kallade färsk strömming ocg köpte hem en förpackning.

Denna sill eller strömming har sedan legat i ättikslag sedan igår och idag har jag blandat ihop den senapssås som den ska gravars i. Den smakar väldigt likt hovmästarsås som vi ofta äter till gravad lax och jag minns från alla gånger min f.d svärmor bjöd på det att jag gillar den skarpt. Om du vill ha receptet är det bara att höra av dig så får du det alldeles gratis.

Likaså har jag rullat och stekt de köttbullar som är så självklara på mitt eget julbord. De ligger i frysen nu och väntar på att tinas och värmas på Jesu födelsedag.

Det jag nu behöver handla hem inför julfirandet är dryckerna till vår julmiddag, en julskinka som griljeras kvällen innan julafton samt lite olika sillsorter. Någon rökt korv (kanske cognacsmedvurst eller Munsökorv), en it Nyhléns Kalvsylta och några goda ostar också kanske så är vi nog i mål, tror jag.

Nåja, hur det än blir så blir det nog ganska bra ändå, tror jag. Det brukar bli det, för det mesta.

Så tagga ner lite, kära ordbrukare i Väckelsång, Gånghester, Slädaviken och Tylösand. Era julbord kommer att bli helt ok ÄVEN om ni skulle råka glömma sillsallad, grisfötter, fläskaladåb och laxdito.

Lugn, bara lugn! Det kommer fler jular! Och fler av allt annat också. Vi ses igen!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards