Direktlänk till inlägg 15 november 2022

Oskar återuppstår!

Av Göran - 15 november 2022 11:49

  

Ilska och frustration igår men glädje  idag. Lokaltidningens websida berättar att Janne Söderström, ägare till Oskars strömmingssalteri på Tynderö norr om Sundsvall har ändrat sig. De slog ju vantarna i bordet efter bedrövliga fångster och nästan bara småfisk i år.  Totalt hade de fått in tio ton strömming i år. För bara två år sen var den siffran tio gånger högre. På grund av rovfisket längs Sveriges ostkust.

Men nu har Janne hittat en lösning. Våra grannar i öster, Finland har fortfarande stora bestånd så de ska köpa finsk strömming för att få upp mängderna.

Det gläder mig storligen för även om det finns andra märken, andra fabrikat så är det Oskars som jag alltid tyckt allra bäst om. Att de även är en av sponsorerna till Timrå IK gör ju inte saken sämre precis.

Så nu hoppas jag bara att strömming i största allmänhet inte är lika populärt i Finland som här. Så att ingen finländare blir utan för att de säljer till Sverige. Jag hoppas också att deras makthavare har det förstånd som inte våra har. Vill ju inte att de ska bli utfiskade heller.

Lite glädje och lycka i novembermörkret alltså! Man får ju lov att ta vara på det som dyker upp!

Och vi har ju faktiskt klarat av halva denna förhatliga månad nu så då ska väl resten lösa sig också, hoppas jag.

Och vår ganska nya blåbruna regering tuffar på som förväntat ungefär. Feta skattesänkningar för den som tjänar fyrtiotusen eller mer i månaden och INGA skattesänkningar åt de som tjänar mindre än 20 lax per månad.

Vilket självklart innefattar en stor del av den grupp jag själv tillhör, nämligen pensionärerna.

För bara två månades sen, lite drygt, var vi viktiga för dem. Vi stod högt på listan över vad som måste förbättras men precis som jag visste så har de fått kollektiv Altzheimer i just den frågan.

"Det bidde ingenting!" Nej, såklart inte! Trodde ni det?


 
 
wiper

wiper

15 november 2022 13:43

Det låter fantastiskt och för mig är surströmming nostalgi. Är uppväxt med denna tradition och vi åt den ofta i banvaktsstugan mina föräldrar hyrde i flera år. Oskars är ju en av dom bättre sorterna

Håller verkligen med dig om våra nya politiker. Bra beskrivet för så är det.

Ha nu en skön tisdag
Hälsning från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
skogsnuvan

skogsnuvan

16 november 2022 10:00

Så+ bra Jag har precis som du den surströmmingsfavoriten. Inte hade jag trott att fattigpensionärer skulle få någon höjning på pensionen. Det är dom som redan har alldeles för mycket pengar som får höjningar och kan klara sig undan skatt med en massa halvolagliga avdrag. Det var väntat men jag oroar mig mest för elen. Vi har ju faktiskt en lång vinter framför oss och då går det en hel del ström.

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Göran

16 november 2022 10:03

Ja så är det. Tur att du kan elda med ved också så att du håller det på någorlunda rimliga nivåer

 
wiolettan

wiolettan

16 november 2022 10:26

Skönt detta med surströmmingen och Janne Söderström. Gynnar många och det är sådant vi behöver. Allt för många går i konkurs nu och arbetslöshet som följd.
Skönt för dig också så att din avskyvärda månad hade något gott i sig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards