Direktlänk till inlägg 2 oktober 2023

Stor personlighet i liten skepnad

Av Göran - 2 oktober 2023 08:16

En ny vecka ligger helt obrukad för allas våra fötter. Måndag - veckans bästa dag! Ny dag, ny vecka, nya möjligheter!

Eller kanske nya dumheter är än mer troligt! Nåja, vi får väl se vad den bär med sig!
Vädret är i alla fall inte mycket att gnälla över här på Sveriges midja. En solig och fin höstdag som är som klippt och sluren för lite strövtåg i skog och mark med min lilla sambo.

Jag har äntligen lyckats lära henne att själv hoppa in i transportburen bak i bilen. Hon verkar inte alls ha nåt emot att åka bil men hoppa in har hon inte velat göra. Men eftersom jag inte vill lyfta in henne så var det bara att vara mer envis än hon, vilket låter lättare än det är.

Hundgodiset som hon annars gärna dansar på bakbenen för räckte inte för att locks henne. Så för några dagar sen offrade jag lite reservproviant som fanns i frysen. Färdiglagade köttbullar är förtås inte i närheten av hemrullade men är praktiska att ha i lager för de där dagarna då det behöver gå fort och enkelt att få i sig mat.

Så jag tog fram några stycken som delades på mitten när de tinats upp. Den doften var det annat med. Jag började med att ge henne en halv köttbulle utan krav på motprestation. Sen lät jag hennes näsa få känna att jag hade mer att erbjuda men flyttade sedan handen till ingången till hundburen. Tre gånger fick jag sen påminna hennes luktsinne om vad som fanns däruppe innan hon skuttade upp och klev in i buren.

Sen dess har jag upprepat det en gång varje dag och igår räckte det med att jag hade handen vid buren så hoppade hon upp hur fint som helst.

Lite grand "fuskade" jag förstås de första gångerna. Jag har ju en bil med gashydraulisk dämpning och även en knapp i bagagerummet där jag kan sänka chassit baktill med 8-10 cm. Det gjorde jag första gångerna. Men igår funkade det precis lika bra ändå.

Att detinte handlar om höjden egentligen hade jag redan klart för mig för min säng är t.o.m högre än insteget baktill i Madame Citroen. Och på den hoppar hon ju upp hur lätt som helst flera gånger om dagen.

Så från och med idag ska jag övergå till de där tuggremmarna (hundgodis) som jag vet att hon gillar. Plus givetvis klappa om och berömma henne varje gång.

Det som återstår att lära henne nu är att jag måste lägga beslag på rätten att vara vid ytterdörren när någon ringer på. Jag vill att hon ska vänta sittande en bit bakom mig medan jag öppnar och kollar vem som ringde på.

Jag har försökt att använda min kropp för att markera att platsen vid dörren är MITT revir och att dit får hon bara komma när jag tillåter det. Men hon blir så till sig att hon inte är riktigt mottaglig för det.

Kanske måste jag börja med att koppla henne så hon inte kan gå fram och smita ut i trapphuset för att välkomna vem det nu vara månde. Eller så får jag ta hjälp av någon som ringer på och väntar tills jag öppnar. Upprepa och upprepa tills hon fogar sig.

Man säger ju att det är svårt  att lära gamla hundar sitta men jag tror nästan att ras och arvsmassa spelar större roil än ålder. För läraktig är hon ju när hon vill.

Och det är ju just det där med egen vilja som dvärgschnauzers och andra terrierraser är kända för. Mycket vilja och personlighet fast i en liten kropp. Man får aldrig en terrier lika lydig som t.ex en cockerspaniel, labrador eller golden retreiver. Även fast hon vet vad jag kräver av henne händer det fortfarande att hon testar mig för att se om hon kan flytta mina gränser och själv komma närmare flockledarskapet.

Hon vet t.ex att hon ska sitta ner lugnt och fint vid mina fötter innan kopplet spänns fast eller tas av. Ändå händer det ibland att hon står nån meter ifrån och tittar spelat oförstående på mig en liten stund då vi ska gå ut.

Men jag har slutat att säga till när hon gör så. Jag bara väntar tyst och undviker ögonkonakt tills hon gör som hon vet att hon ska. Det gäller bara att vara konsekvent.

Därmed ska jag sluta svamlet för den här gången och önska trevlig måndag till mina kära ordbrukare en härlig måndag på Åstol, i Vedevåg, Tommelilla och Älvsbyn.

Ha det gott! Annars kanske nån annan har det...

Förresten, Thea hälsar...


 

 
 
Ingen bild

brimikshallon

2 oktober 2023 19:22

Det gör gott i min själ att läsa om hur klok och god du är mot din lilla sambo..
En trevlig fortsättning på veckan hoppas vi väl alla på.. Klappa vovven från mej..
Här är det fortfarande sommar.. Konstigt nog..

Göran

3 oktober 2023 13:14

Tack för vänliga ord!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

3 oktober 2023 09:06

Hon är ju så gullig och se vilka bedjande ögon. Förstår att hon är helt underbar. Jag saknar brorsans hund Jack Han är så klok så jag har aldrig sett liknande. Nu letar han reda på både brorsans och min telefon när vi lagt ifrån oss och glömt var. Fint och mjukt kommer han med den i munnen. Han hämtar post och ved och öl till brorsan. Vilken pärla till hund

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Göran

3 oktober 2023 13:14

Ja det var sannerligen inte illa!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Söndag 28 april 07:29


  Nu har jag provsmakat! I somras hittade jag ju ett fabrikat av surströmming som jag aldrig ens sett eller hört talas om. Och än mindre smakat. I den FB-grupp för surströmmingsfantaster som jag är medlem av kom flera vitt skilda recensioner av ...

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards