Alla inlägg den 10 oktober 2023

Av Göran - 10 oktober 2023 10:21

Är det nån mer än jag som slagits av tanken på hur mycket en människas matvanor förändras under ett människoliv?

En grupp på FB som jag gick med i visar dagligen upp bilder som ger flashbacks både till skolmatsalen och till köksbordet hemma hos mormor där jag bodde från sex års ålder till nästan femton.

Skolans leverstuvning minns jag med fasa. Den var INTE god. Däremot fanns en hel del annat som jag tyckte om. Under mina tidigaste skolår severades emellanåt stångkorv. Såg ut som pölsa när man fick det på tallriken men smakade nog mer som isterband ungefär. Det har jag inte ätit eller ens sett sen dess. Varken i någon mataffär eller på menyn på nåt lunchställe.

Kalvsylta med kokt potatis och rödbetor fick vi också liksom lappskojs.

Pölsa är en annan sån där gammalsvensk husmansrätt som jag inte käkat på länge. Vi fick det i skolan och det serverades även hemma ibland. Mormors generation gjorde väl oftast sin egen pölsa men inte min mormor.

Vår närbutik sålde nämligen "hemlagad" pölsa som var mycket populär och uppskattad bland kunderna så det var den som ställdes fram då vi käkade det.

Ibland på söndagarna kunde det bli kassler stekt i skivor med såa av burkchampimjoner. Något jag verkligen gillade men tror aldrig jag har lagat det som vuxen. Sommartid kunde det hända att man fick burkskinka (det där som numera kallas picnicbog) med kokt potatis och legymsallad.

Det sistnämnda har jag heller inte ätit sen barndomen.

Sen kommer det ju in nytt också hela tiden. Jag var femton första gången jag åt en pizza på en pizzeria. Hemgjord hade jag smakat då brorsan lagade det efter att han varit på resa till Italien.

Tacos var jag nog 40 år innan jag smakade och femtio plus innan jag prövade sushi. Bådadera gillar jag men har inte gjort tacos sen sonen flyttade ut. Snart ett år, alltså. 

Sushi har jag inte ens försökt mig på att fixa själv men kanske gör nån gång i framtiden.

Det är också så att flera av de rätter som i min barndom/ungdom var helgdagsmat numera är vardag för de flesta. Kyckling till exempel åts inte annat än när det skulle vara lite finare. Samma gällde fläskkotletter som nu tidvis kostar mindre än en ring bra falukorv.

Sen har det även dykt upp rätter som man nästan glömt nu. Hur många lagar t.ex "Flygande Jakob" nuförtiden? Eller den där gratängen där man varvade skivad kassler med ananasskivor och gratinerade med lättvispad grädde som smaksatts med chilisås över det hela.

Typiska 80-talsrätter liksom räkcocktail som förrätt. Oftast på restaurang/pizzeria liksom desserten friterad camembert med hjortronsylt med en kvist likaså friterad persilja överst.

Tja, där fick ni er lite matnostalgi inspirerad av FB-gruppen jag hittade för ett tag sen.

Se nu till, kära ordbrukare, att ha en fin tisdag i Bromölla, Enskede, Nossebro och Ammarnäs!

Nog tänker jag att vi ses igen!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards