Alla inlägg den 29 oktober 2023

Av Göran - 29 oktober 2023 09:08

Så var det dags igen. Och som alla år så tittade jag. Och som de flesta år så fanns flera artister med som jag inte ens hört namnet på. Bosse Parneviks sondotter kände jag ju till från dokusåpan från hennes föräldrahem plus att AB och Expressem gärna skriver om henne och familjen. Men hört henne sjunga hade jag inte.

Som alla säkert förstår så talar jag om "Så mycket bättre" i TV4.

Och som nästan alla år var jag inte sådär jätteimponerad av artistvalen i förväg. Men måste ju säga att ingen av de för mig okända gjorde mig besviken. De är ju verkligen proffs ut i fingerspetsarna.

De jag ser mest fram emot att få se och höra är väl annars Marit Bergman, (som inte kommit dit ännu) Lasse Holm som dök upp mot slutet och Eagle-Eye Cherry.

Och att det programmet börjar sändas är ju också ett säkert tecken på att vintern är i antågande. Precis som man vet att det är januari när Farmen drar igång.

Vintern, ja... Snön som yrde för nån vecka sen är borta men i skogen finns det små fläckar kvar här och där på skuggiga ställen. Idag var första morgonen med minusgrad ute. Ja, jag använder singularisformen eftersom det ju var just -1.

Varma jackan har jag ännu inte hämtat upp från förrådet men det ska jag se till att göra idag.

Min fyrbenta sambo har visat upp ett intresse jag inte visste att hon hade. Häromdagen då vi var till skogs fick hon springa lös och rätt som det var hade hon sprungit utom synhåll för mig.

Så jag ropade. Och väntade. Ropade igen och då gläfste hon till för att tala om att hon var på väg.

Ett par minuter senare kom hon sättande i full galopp. Men den lilla vita hund som sprungit ifrån mig var då inte vit på så många strån av pälsen längre.

Hon hade tydligen hittat nån lerpöl och rullat sig ordentligt i den.Mer brun, grå och svart än vit, alltså.

Så det var ju bara att ställa henne i badkaret och schamponera henne hel och hållen från nos till svanstipp.

Jag har fått rådet att alltid gnugga in schampot två gånger och sen skölja i minst en minut till då jag tror att allt lödder är borta. Men den här gången fick jag göra tre omgångar av proceduren innan hon började likna sig själv igen.

Dagarna som gått sen dess har jag fått ägna en bra stund per dag åt att klippa bort de tovor hon skaffade sig och som borsten inte rår på.

Långhårig var hon redan innan också så det gjorde ju inte saken bättre.

Så jag tvingades att boka in mig på Arken Zoo för klippning/trimning. 1400 spänn ska de ha för det men det är ju bara att bita i det sura äpplet och slanta upp. För jag kan ju inte låta henne se ut som om hon bodde hos en luffare.

Nej, någon ordning får det väl vara.

Så på tisdag blir hon frissad av en yrkeskunnig dam. Jag måste försöka komma ihåg att ta före- och efter-bilder också ifall jag får lust att visa upp henne här igen.

Söndag råder och jag måste ställa om klockradion, köksklockan och den digitala klockan i bilen. På min förra plåtkompis ställde den om sig själv med hjälp RDS-funtionen i radion.

Men nån sån lyx brydde sig inte fransoserna om att installera då Madame Citroen byggdes ihop.

Måste också iväg till Biltema och köpa en halvljuslampa. Tack och lov så är det den vänstra som lagt av. På den sidan är det ganska besvärligt att byta lampan men den högra är nästan omöjligt. I alla fall för en som fötts med tummen i armvecket och inte alls är duktig på såna saker.

Så det blir att lyfta ur batterier för att komma åt. Sedan är det inte så svårt och då måste jag ändå ställa om klockan för något batteriminne har den inte heller.

Vännen Hans, som jag ibland kallar min tama husmekaniker, har åkt på Covid 19 igen. Han hade det för 1½ år sen ungefär TROTS att han tagit sprutorna. Och nu har han alltså fått det igen. Man blir alltså inte garanterat immun om man haft det en gång.

Ska ringa honom strax och fråga hur han mår samt om han behöver få handlat någonting.

Därmed tackar jag för visat intresse och önskar mina kära ordbrukare en trevlig söndag i Skattungbyn, Matfors, Öregrund och Simrishamn.

Kommentarer uppmuntras vänligt men bestämt!

Ha det! Innan någon annan har det...


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards