Alla inlägg den 7 oktober 2023

Av Göran - 7 oktober 2023 14:48

I Stora Blåsjön (som jag inte är säker på om det ligger i Jämtland eller kanske Västerbotten) hade det kommit en dm snö imorse. Hos bloggvännen Skogsnuvan hade det också kommit men bara som lite florsocker på marken.

Här har vi sluppit det, inte ens nattfrost syntes till när jag vek mig ur lakanen imorse. Men kallare än kallt då jag gick morgonens första runda med lilla fyrbenta sambon.

Termometern visade tre plusgrader så jag tog ändå på en kofta över min kortärmade skjorta innan och det var tur för även om det var plusgrader så kändes det som bra många minus tack vare den isande nordanvinden.

Så... nu börjas det. Den där tiden då man måste pälsa på sig för att inte frysa arslet av sig så fort man sticker näsan ut genom porten. Faktum är att under morgonpromenaden tänkte jag flera gånger att det hade varit skönt med långkallingar också. Det är väl kanske ett tecken på tilltagande åldrande för jag brukar inte vara frusen annars. Långkalsonger har jag nog inte använt sen jag slutade jobba för dryga två år sedan. På jobbet var det ju påbjudet som skyddskläder mot stänk av gödande materria av olika slag men privat använder jag det bara när jag vet att jag ska vara ute nån längre stund. Eller om kvicksilvret kryper ner under 20 minus.

Så jag blir inte jätteförvånad om det skulle vara vitt av snö på marken imorgon bitti. Som det kändes ute idag så hade det väl nästan passat in med nordanvinden.

Det vore nog i så fall rekordtidigt vad jag kan minnas. Snö i oktober har jag upplevt. Senast jag kan minnas var 1981 då jag åkte upp och grattade min ena moster som fyllde sextio år den 26/10.

Jag tog mig dit (fast hon bodde på södra stadsbergets sluttningar med mot centrum) men lätt var det inte.

Fast... ska det vara kallt så får väl snön lika gärna komma också då. Det blir ju så mycket ljusare ute då.

Nej, låt oss hoppas att det slår om och att vi får några lite varmare dagar till innan helvetet brakar loss.

Nu väntar jag bara på att Bodentravet återtar sin plats som turbana nr ett för mig vid dagens V75-tävlingar däruppe. Det får gärna ticka in några hundratusen eller mer så kan man ju fly landet och bo i ett varmare land tills solen smälter snön här i Norden nästa vår. Efter EU-inträdet så får man väl ta hunden med sig om jag fattat rätt.

Spanien, Kroatien, Grekland eller Italien skulle inte vara fel att tillbringa vintern i. Om finanserna fanns...

Tror jag ska laga bondomelett med broccoli istället för potatis till middag. Ägg har jag gott om, en liten bit skinka finns också samt ett par små korvar med skyhög kötthalt och nästan inga kolhydrater samt en ganska rejäl bit purjolök. Kanske lyxar jag till den med lite riven ost också.

Annars... så önskar jag mina kära ordbrukare en fortsatt fin lördag och helg i Åbyggeby, Klagshamn, Vedevåg och Överturingen. Vi ses!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards