Alla inlägg den 5 oktober 2023

Av Göran - 5 oktober 2023 13:23

Alla svenska män som har syskon har namnsdag idag. För även om man kanske inte heter det så ÄR man ju det..

Bror, alltså! Just precis, det är Bror som har namnsdag idag. Så gratta era bröder, kära ordbrukare, om ni har några.

Själv har jag grattat båda mina och jag var så generös att lillbrorsan fick en precis likadan hälsning som bådas vår storebror. Generöst eftersom lillebror ju "bara" är min halvbror. Så snäll är jag!

Sen började jag fundera på hur många det kunde finnas som bar namnet Bror i landet. Funderade länge men kunde bara minnas att jag träffat en enda i mitt liv. Och det var på 70-talet.

Så vad gör då en någorlunda modern människa när man undrar nåt?

Just prexakt, jag googlade!

Och till min förvåning finns det runt 16 700 män som heter just Bror, varav c:a 4600 har det som tilltalsnamn.

Då dök en annan tanke upp och jag mindes ett par bekanta till min mormor när jag var barn. De var inte ett par utan just bror och syster som bodde tillsammans i det gemensamma föräldrahemmet fast både passerat 70-strecket med god marginal. Mannen hette inte Bror men hans syster hette Syster.

Och även i hennes fall är hon den enda jag stött ihop med genom livet som bar det förnamnet.

Och den kvinnliga motsvaariheten till dagens namnsdagsbarn är betydligt mer sällsynt. 344 kvinnor bär det varav bara 99 har det som tilltalsnamn.

Se där, nu vet du nåt du kanske inte skulle fått veta om det inte var för denna blygsamma lilla skriftsamling i bloggvärldens utkanter. Man vill ju gärna bidra lite till folkbildningen om man kan.

Men med bara ett tjugotal läsare per dag i genomsnitt så är det väl knappast mätbara bidrag jag kommer med. Men det känns bra ändå! Jag är så nöjd med det lilla.

Mackorna igår blev helt sagolikt goda och resten av skörden ligger nu i portionspåsar i frysen för framtida bruk. Tog en bild till då jag hade tömt ut dem på tidningspapper inför rensning och nedskärning i mindre bitar och nog är det vackert med kantareller. Eller vad tycker du?

 

Det ser liksom mer ut där än när de låg i korgen på gårdagens bild. Kanske tar vi en tur om en stund till samma ställe. Det tar bara 7-8 minuter per bil. Jag kom ju på att den sidan om gångstigarna där vi INTE gick igår har ju precis den typ av natur där trattkantareller brukar trivas. Tallar och mossa.

Så det kanske man borde kolla av medan Thea får springa lös en stund och sniffa på allt spännande som finns i skogen för en liten vovve.

Jag har sparat ett par grabbnävar av gårdagens skörd i en skål i kylen. Köttfärsen som togs fram ur frysen imorse ska bli till pannbiffar med en god svampstuvning till. Det gäller ju att njuta när man får chansen!

Gör det ni med, kära ordbrukare! HItta på nåt som gör era munhålor lyckliga, skaffa hem det och rå om er ordentligt!

Därmed tackar jag för visat intresse och lämnar er åt era öden i Teckomatorp, Lycksele, Åmål och på Fårö!

Vi ses. Förr eller senare!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards