Direktlänk till inlägg 22 december 2023

Ingen Pia!

Av Göran - 22 december 2023 21:41

Nej, ännu har hon inte drabbat oss här på Sveriges midja, den där stormen som heter som en klasskamrat jag hade i några år i grundskolan. Så det är väl bara att hoppas att hon tar en annan väg eller helst dör ut.

Ingen kyla att bråka om idag heller, bara -2 ute och det kan jag absolut stå ut med.

Sopade av bilen och styrde den mot Willys vid 13-tiden i tron att värsta rusningen inte hunnit komma igång.

Och redan innan jag kom fram blev det problem p.g.a en seriekrock med tre bilar längs vägen dit. 

Plus att en ambulans hade kört i diket på vägens andra sida. Övrig räddningstjänst hade då ännu inte hunnit dit.

Så det tog mig väl cirka 20 minuter extra att komma fram.

Då visade sig att mina gissningar om rusning kom helt på skam. Tror aldrig jag har sett deras parkering så fullproppad med bilar. Och 12-15 st cirkulerade omkring i hopp om att nån skulle flytta på sig.

Så efter ett hastigt överslag i huvudet tänkte jag att jag kan åka dit imorgon bitti vid åttatiden när de nyss öppnat. 

Så jag vände hem igen och tog en extrarunda med Thea, 

Sen vid sjutiden ikväll tittade jag ut mot parkeringen och såg att bilen fortfarande var fri från is och snö.

Så jag tog väl Gud i hågen och gjorde ett nytt försök. Och då gick det bättre.

Så nu har jag laddat med potatis och lök till Janssons frestelse som blir min julaftonsmiddag. Skinkan låg ju redan i kylen och ska griljeras imorgon kväll. Där ligger också en klump med köttfärs från frysen som jag ska förvandla till köttbullar under morgondagen.

Sen får det liksom räcka med julstök och jag tror inte att jag kommer att sakna nåt utom möjligen sällskapet som brukar vara här på julafton. Men jag har ju min lilla sambo så det är inte synd om mig alls.

Monterar väl ihop min Jansson så det är lagom att ställa den i ugnen medan jag ser Kalle Anka. Så hinner jag käka i lugn och ro innan Karl-Bertil Jonsson börjar.

Jag påminner mig själv om hur skönt det är att inte behöva stå i köket hela förmiddagen på julafton för att fixa allt i ordning för julfirandet. Det blir ganska skönt att bara ha mig själv och vovven att tänka på.

Gott är också att veta att vi nu går mot ljusarer tider igen. Även om det dröjer innan det riktigt märks.

Kanske dyker jag upp imorgon eller kanske söndag förmiddag. Men skulle det inte bli så är det väl lika bra att jag redan nu öbskar mina kära ordbrukare... En riktigt God Jul! Tillsammans eller var för sig!

"Fred och lugn inatt i männskoland..."


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Söndag 28 april 07:29


  Nu har jag provsmakat! I somras hittade jag ju ett fabrikat av surströmming som jag aldrig ens sett eller hört talas om. Och än mindre smakat. I den FB-grupp för surströmmingsfantaster som jag är medlem av kom flera vitt skilda recensioner av ...

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards