Alla inlägg den 31 mars 2023

Av Göran - 31 mars 2023 18:19

Ännu en solig dag och äntligen lite mildare temperatur och ingen blåst att tala om. Mars visade sig från sin bästa sida på denna sista marsdag. Det lockade mig att gå åt andra hållet än vad vi brukar när jag gick morgonrundan med Thea. Så det blev en helt annan slinga än den vanligaste och nästan dubbelt så lång också. Men det var bara skönt för solen värmde rätt gott när man fick den i ansiktet. Sen fick hon även följa med vid tvåtiden då jag gick till närbutiken för att utnyttja deras extrapris på Arvid Nordqvists kaffe. Två paket Festivita blev det för under 80 kr vilket, i dagens läge, är ett ganska bra pris. Även den promenaden blev lite längre än vad vi oftast går och vi mötte massor av både folk och hundar som Thea gärna ville hälsa på. Men jag håller henne i kort koppel då vi möter obekanta för om hon får gå fram till dem så vill hon liksom klättra på dem och stå på bakbenen så att de ska nå att gulla lite med henne. Men eftersom det var smått slaskigt uta ville jag inte riskera att hon smutsade ner någons byxor med leriga tassar. Så när vi kom in igen var morgonens omgång med borsten som ogjord igen. Barr och gamla löv hade fastnat både på benen och i "skägget" på henne. Så det var bara att ta en ny runda med borstarna när hon torkat till så nu är hon mjuk och fin i pälsen igen.

Sitter och väntar på äldste sonen med sambo som ska komma förbi med nyckeln till deras lägenhet. De ska besöka sambons föräldrar i Östersund över helgen så jag ska åka hem till dem imorgon och på söndag och mata katterna samt sanera deras kattlåda. När de bara ska vara borta över en helg brukar de inte ta dem med sig eftersom ingen av dem gillar att åka bil.

Det verkar dock Thea göra. Men hon gillar inte att hoppa in i bilen. Hoppa ut kan också vara lite tveksamt men om jag tar ett steg bakåt eller två så brukar hon skutta ut. Så fort hon kommit in lägger hon sig tillrätta och ser ut att trivas ganska bra. 

Sen... skrev jag för ett tag sen om hennes tjurighet som kommer fram då och då. T.ex när vi ska gå ut har jag betsämt att hon ska komma fram till mig och sätta sig ner innan jag tar på kopplet. Men hon hade fått för sig att slå ner ändan några meter bort och låtsas att hon inte fattade. Men i måndags kom jag på hur jag skulle lösa det.

När hon väl kom fram till mig och satte sig, efter lång väntan, gav jag henne en liten hundgodis. Nu, fem dagar senare, kommer hon direkt jag säger till och nån gång ibland får hon en godisbit men beröm och omklappning får hon varje gång. Så hon är inte dum alls, bara lite envis...

Jag har dock förstått att det är nåt rastypiskt. Att dvärgschnauzers är kända för mycket vilja i en liten kropp! Så det är bara för mig att se till att jag är ett snäpp värre än hon.

Dessvärre har tidigare ägare lärt henne att tigga i köket. När jag lagar mat och när jag äter. Och DET beteendet blir kanske svårare att bli av med. Jag ignorerar henne totalt och hoppas att hon ger upp till slut men det brukar vara så att om man har vant hunden vid att man sticker åt den godsaker när man lagar mat eller äter själv så räcker det med en gång så kan de det sen. Men jag framhärdar även med det så får vi väl se om hon ger upp eller fortsätter med det livet ut.

Annars... så infann ju sig en ny tomhet i onsdags då Timrås hockeysäsong tog slut. Och den saknaden är mycket större än saknaden efter Farmen, kan jag lova.

Men jag kan ju för all del titta på en hel massa annan hockey och får väl utse nya favoritlag. Närmast handlar det ju om Skellefteås semifinalserie mot Örebro och Växjös mot Frölunda. Som alltid håller jag på norrland i första hand. Där har jag även två allsvenska lag som spelar semi på den nivån, Modo och Björköven. Så säsongen som sådan lever ju vidare ett bra tag till.

Med risk för att upprepa mig och bli tjatig måste jag nämna bloggens backspegel en gång till. På dagen idag för 12 år sedan fanns ett inlägg som väckte starka minnen. När jag läste mindes jag nästan allt från det nattskift jag beättade om. Hur roligt vi hade och hur nära till skratt man oftast hade just på nattskift när alla var småtrötta. Titta gärna in och läs själva, kära ordbrukare, om det intresserar er.

Nu kom sms att sonen är på gång så jag får väl gå och släppa in dem. De låser ju porten  redan kl 18 numera. Detta för att undvika "trapphäng" från ungdomar och missbrukare.

Men vi ses en annan dag! Det kan ni skriva upp!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards