Alla inlägg den 1 april 2023

Av Göran - 1 april 2023 11:09

Idag är det den där dagen då vi ska bli lurade och blåsta. En helt vanlig dag, med andra ord! På FB har jag hittat några små skämtförsök. Bla finns en FB-sida för anställda o pensionärer på min f.d arbetsplats. Där hade IF Metall lagt ut en blänkare om att företagets stora parkeringsplats med elstolpar ska avgiftsbeläggas omgående. 100% säker är jag dock inte att det verkligen ÄR ett aprilskämt med tanke på hur många andra tokerier den där företagslednngen hittat på genom mina år där.

Ett annat försök som också fanns på Facebook var att Systembolaget (kollad aldrig vilken butik) skänker bort enorma mängder starköl eftersom bäst-före-datum gått ut på dem. Alkohol är ju populärt att skämta om på första april. För dryga 40 år sen hade lokaltidningen här en artikel där man påstod att löneförhandlingarna för systembolagets personal strandat och att de skulle gå i strejk nästa dag. Den andra april hade de bilder på den långa kön utanför systemet innan de öppnade. Och jag såg faktiskt när de tog bilden för jag satt på en buss som stannat och släppt av flera personer just där. Minns att jag reagerade då jag såg och undrade för mig själv om det verkligen fanns så många lättlurade.

Långt, långt innan dess hade samma tidning en artikel om ett utländsk lastfartyg som låg i stadens hamn och hade nån smitta så ingen fick gå i land. De hade stor brist på bröd men gott om vodka. Så alla som kom dit med en brödlimpa kunde byta den mot en liter brännvin. Även den gången hade det setts många som gick mot hamnen med en limpa eller flera under armen.

Annars är väl det mset kända aprilskämtet i Sverige det där från sextiotalet att om man hängde en nylonstrumpa framför bildskärmen på sin TV så skulle man se allt i färg. Jag minns det inte själv, var nog för liten kanske, men det talades om det många gånger under min uppväxt eftersom en ingift man i släkten gått på det och prövat.

En sak jag själv kommer ihåg väldigt väl var från början av åttiotalet då man klistrade upp affischer med reklam för engångskameran. Det stod att när filmrullen tog slut skulle man skicka in hela kameran för framkallning av bilderna.

OCH... dagen därpå kom nya affischer det det stod...; "Nej, det VAR inget aprilskämt!"

Ett ganska smart påhitt av reklammakarna, måste man väl ändå medge.

Idag är det nog inte många som skickar in filmrullar på framkallning eftersom nästan alla har kameran i telefonen och kan föra över bilderna till datorn om man vill. Gissar att fler än ett fotoföretag fått slå igen portarna sen digitaltekniken tog över.

Så nu hoppas jag bara att telefonsamtalet jag fick för en timme sen inte var ett aprilskämt. Då rringde nämligen gode vännen som jag brukar kalla min tama husmekaniker och bjöd in mig att komma och äta surströmming imorgon eftermiddag. Men jag tror knappast att han skulle skämta om nåt så allvarligt. Utan jag räknar med att imorgon blir det en sån där dag då jag lägger LCHF åt sidan och vräker i mig kolhydrater i form av potatis, tunnbröd och lök. Plus en eller annan kall öl (som ju också är bannlyst för en sann LCHF;are!

Idag är det också hela sex år sedan Gösta Ekman gick ur tiden. Såg just i backspegeln för min blogg att jag ägnat en stor del av bloggen den dagen åt att försöka hylla honom så värdigt jag kunde.

Igår när jag var och handlade hem lite förnödeheter såg jag att de hade påskskinka för bara 39;90 kr/kg. Så jag hittade mig en lagom liten som jag griljerade igår och den blev alldeles utsökt god. Och med tanke på priset är väl frågan om man inte borde köpa hem en till. Skinka är ju helt ok LCHF-käk och för det kilopriset får man inte ens den billigaste falukorven. Som dessutom innehåller en massa kolhydrater.

Inte bara blev skinkan god, den blev ännu godare då jag upptäckte att jag hade en liten burk kvar från senapskoket i julas. Och den senapen passar så bra till just skinka. Vare sig det är jul eller påsk eller nån annan dag!

Så... se upp idag nu, kära ordbrukare, för skämtare som vill lura i er allt möjligt galet. Var kritiska till allt ni hör! Å andra sidan... Så ska man kanske vara det varje dag, oavsett vad den heter!




Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards