Alla inlägg den 24 april 2023

Av Göran - 24 april 2023 22:53

Rubriken idag anknyter till samma dag fast för åtta år sedan. På dagen för åtta år sedan vann Växjö Lakers sitt första SM-gulf i ishockey. Idag vann man sitt fjärde. Och som man gjorde det! Skellefteå besegrades med hela 3-0 i Smålandd, låt vara att de två sista målen gjordes i tom kasse när SAIK tagit ut målvakten i ett sista desperat försök att komma ifatt målmässigt. Men Växjö hade en finsk fantom i målet som räddade allt som gick att rädda och lite till.

Så det är bara att lyfta på hatten och gratulera.

Imorgon draabbar Modo och Djurgården samman i en match där Modo är i samma sits som Växjö var inför dagens finalmatch. D.v.s att de leder med tre vunna matcher mot en för Stockholmarna. Ö-vikarna har dessutom hemmaplan och båda lagen går in i matchen med vetskapen att inte många lag har vänt ett underläge med 1-3 i en sån match.

Senast det hände var för fem år sedan då Timrå låg under med samma siffror inför match nr 5 i kvalet mot Karlskrona men vände på steken och gick upp till SHL. Karlskrona har sedan dess tvångnedflyttats och spelar inte ens i hockeyallsvenskan längre. Minns inte om de gick i konkurs eller bara inte klarade likviditetskraven som förbundet ställer på klubbarna.

Så imorgon kan det nationella hockeysäsongen vara över om Modo vinner. Då återstår förstås ett VM men som det blivit på senare år är det inte på långa vägar lika intressant som SHL eller Allsvenska hockeyn. VM sänds dock i SVT i år och alla med TV kan se alla matcher. Själv har jag sagt upp mitt CMore-abbonnemang för att kapa kostnader så pensionen räcker lite bättre. Har jag råd när hösten kommer vill jag självklart ha det tillbaka då men det får vi se.

Snön som föll igår har väl, åtminstone till hälften, smält och övergått till snöslask. Som varken jag eller lilla sambon uppskattar. Men enligt väderapparna så är det visst risk för ännu mer snö imorgon.

Fullständigt onödigt om ni frågar mig. Det räcker liksom nu! Nu får det lov att bli vår på riktigt!

Jag sopade av blötsnön från Madame Citroen idag och åkte till Willys för att proviantera lite. Gator och vägar var ju snöfria sså det gick ju bra trots att jag har sommardäcken på. Men det är ju fortfarande riktigt bra sommardäck som bara är inne på sin tredje säsong så jag var egentligen aldrig orolig.

Kudden ropar förföriskt efter min skalle nu så jag ska knyta ihop säcken och avsluta med att önska godnatt till mina kära ordbrukare i Almunge, Blomstermåla, Svinesund och Överhörnäs.

Sov gott och vakna torrt!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards