Alla inlägg den 4 april 2023

Av Göran - 4 april 2023 17:01

På Youtube imorse då jag slösurfade runt lite där ramlade jag plötsligt in på en sida där en stjärnkock lagade nåt så enkelt och simpelt som kålsoppa. Och den väckte minnen om hur min mormor ibland kunde servera det nån kall vinterdag då man behövde nåt värmande. Det slog mig då att jag nog inte ätit det sen dess. Jag har absolut inte lagat det själv och har heller inga minnen av att exfrun gjorde det nån gång medan vi levde ihop.

Dessutom mindes jag att jag hade ett halvt kålhuvud i kylen men var osäker på om det fortfarande var fräscht eftersom det legat där ett tag. Så jag kollade och visst hade det svartnat lite i snittytan men då jag skurit bort det  så var det hur fint som helst innanför. 

För sökerhets skull tittade jag även på hur Leif Mannerström gjorde sin variant och det skilde sig en aning. Han serverade den med frikadeller. Men kokta köttbullar har nog aldrig varit nån favorit hos mig men jag mindes att mormor brukade tärna ner lite korv i soppan istället. Marcus Aujulay hade tärnat bacon i sin kålsoppa så jag beslöt att försöka mig på att göra en egen variant. Med både tärnat bacon och korvsnuttar i.

Så jag fräste bacon och korv i grytan och lyfte sedan ur det för att fräsa lök och vitkål tills den fick lite fin färg. Sen slog jag i en liter vatten som förvärmts i vattenkokare samt två buljongtärningar. Hönnsbuljong använde stjärnkockarna men eftersom jag inte är nån stjärnkock så tog jag vad som fanns hemma, nämligen grönsaksbuljong.

Salt, vitpeppar, lite timjan, ett par lagerblad och några korn kryddpeppar fick bli smakhöjare innan soppan fick sjuda i 15-20 minuter. Då rörde jag ner korv o bacon och sen var det klart. Och det blev oväntat gott. Såg ut såhär...

 

Lite färsl hackad persilja hade nog sett trevligt ut som topping men nån sån hade jag inte så det fick duga ändå. Och eftersom korven var av hög kvalitet med hög kötthalt (alltså lite kolhydrater) så unnade jag mig tre skivor tunt finsk knäckebröd, s.k finncrisp med smör och ost som tillbehör. Och mätt och nöjd är jag ännu en dryg timme efteråt.

Detta ska jag absolut göra fler gånger. Alltid har man väl några rester av kött eller så i frys eller kyl som ger lite protein åt soppan och då blir det ju billig mat också. Minst tre portioner ligger kvar i grytan och ska ösas över i frysformar då de svalnat lite mer. Bra att kunna ta fram och tina upp när man har ont om tid eller lust att laga mat.

Sen... nåddes vi ju idag av det sorgliga beskedet att Cornelis lille son, Jack, har följt efter sin pappa till andra sidan. Det är flera år sedan jag läste att han fått cancer så jag antar att det var den som tog honom ifrån oss. Därför ville jag hedra honom med ett klipp från Allsången på Skansen för sex år sen. Tycker att jag ser så mycket av Cornelis i honom och hör mycket också. Vad tycker du? Är han lik pappa eller är han lik pappa?

Visst blev han 10 år äldre än sin far men 59 är ändå alldeles för tidigt, tycker jag. En underskattad artist!

Så glädjeämnet för dagen, vid sidan av kålsoppan, var väl att skatteåterbäringen ramlade in på kontot. Inga rikedomar förvisso men ändå en liten lindring i en allt svårare tid ekonomiskt.

Mina f.d arbetskolleger landade, för ett par dagar sedan, ett nytt avtal som låter väldigt bra. Men vem landar ett avtal åt oss pensionärer? Kristersson, Busch, Persson eller Åkesson? Skulle inte tro det, va´! Pensionärerna pratar de bara om när det är valår och allt de gör då är ju också just att prata. För så snart valet är över så återgår de till att hitta sätt att göra livet lite drägligare för de stackars miljonärerna. Sänka deras skatter och ge dem bidrag för att leja städfirmor eller läxhjälp åt deras barn. Mig snodde de på 24 tusenlappar under detta år. Pengar som jag får betala i högre skatt. En skatt som skulle upphöra då jag fyllde 65 men som förlängdes med ett år till. Och innan årsskiftet så kanske de gör om samma sak igen. Så det gäller att hitta fler maträtter som är lika billiga som kålsoppa. Men då sätter de väl straffskatt på vitkålen, kan jag tro. Jävla tjyvsamhälle!

Om en dryg timme får jag muntra upp mig med lite kvalitetshockey igen. Det blir nog Björköven-Djurgården ikväll, tror jag. Eller så kanske jag kollar in ett nytt avsnitt av "Morden i Sandhamn" på CMore.

Men det blir i så fall efter kvällspromenaden som brukar gå av stapeln mellan halv åtta och åtta ungefär.

Glad tisdagkväll på er, kära ordbrukare, i Glimåkra, Grebbestad, Hedemora och Klockestrand!

Vi ses! Hoppas jag...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards