Direktlänk till inlägg 26 december 2021

R.I.P Desmond Tutu

Av Göran - 26 december 2021 09:48

Ett stort varmt och kärleksfullt hjärta har slutat att slå. Desmond Tutu har lämnat oss. En av historiens mest betydande humanister är borta. Mannen som, tillsammans med Nelson Mandela, ledde omdaningen av Sydafrika till demokrati med samma rättigheter för alla, oavsett hudfärg och härrkomst.

När Mandela släpptes ur fängelset efter 20-talet år pyrde ett raseri bland landets mörkhyade människor efter år av förtryck och diskriminering. Det hade kunnat sluta i blodiga ändlösa kravaller där man turades om att hämnas på varandra in i oändlighet ungefär som mellan israeler och palestinier.

Men Tutu och Mandela var kloka och förståndiga män som insåg att ingen hämnd någonsin skulle kunna gottgöra alla åren av förtryck mot landets urbefolkning. Och de lyckades även med att förklara och förankra den tanken i de breda folklagren. Få folket att inse att det bästa för alla parter vore att dra ett tjockt streck över det gamla och skapa någonting bra för allla istället.

Han var gäst i TV-studion hos Skavlan för x antal år sedan och jag tyckte och tycker ännu att det är den mest intressanta gäst jag sett i det programmet. Han var då redan över 80 är men skarp i tanken och med ett oerhört vinnande sätt. Han spred glädje omkring sig där han satt leende och svarade på Skavlans frågor. Seriös och allvarlig men också hela tiden en närhet till skrattet. Han gjorde ett oerhört starkt intryck på mig och säkert många andra också.

Så... Vila i frid, Desmond Tutu! Och hälsa till Mandela! Jag är glad och tacksam över att ha fått leva på jorden på samma gång som er båda.

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

27 december 2021 09:31

Jag minns det programmet och precis som du blev jag väldigt imponerad av den lille mannens humor och glädje. Att ha varit med om så mycket hemskt och ända kunna behålla sitt glada humör och sin humor. En fantastisk man som gjort mycket för världen. Han har i alla fall haft ett långt och rikt liv. han kommer inte att glömmas bort.

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Göran

27 december 2021 09:32

Amen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Av Göran - Söndag 12 maj 06:08

Ibland undrar jag om demensen redan börjat smyga sig på mig. Fast om jag bara tänker efter en aning så vet jag ju att det inte är nåt nytt. Att då och då vara lite disträ är kanske en del av min personlighet. Då låter det genast mindre negativt. Bä...

Av Göran - Lördag 11 maj 11:18

Nu är det en tid på året som jag, som barn och tonåring, såg fram emot rätt länge. Eller... Rättare sagt så är det  TVÅ tider på året som jag såg fram emot då. Samtidigt dessutom! Dels är det ESC-finalen ikväll. Stora "Mellon" alltså. Fram till kan...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards