Direktlänk till inlägg 16 mars 2023

Hundra dagar kvar

Av Göran - 16 mars 2023 13:05

"Morgonen doftar vår och jag är glad igen..." Ett väldigt tidigt alster av min husgud, Lundell, som jag kom att tänka på imorse då jag tog morgonpromenaden. Sol från klarblå himmel och bara nån enstaka minusgrad hade fått småfåglarna i snåren att börja kvittra så smått. Att jag sen hade dryga 8 kg glad dvärgschnauzer i andra änden av kopplet hjälpte förstås också till. Det syns så tydligt när Thea är på sitt bästa humör på morgonen för hon har lite svårt att gå sådär fint som många vill utan hon skuttar och hoppar fram.

Så även jag kände hur livsandarna började ruska på sig och vakna till så smått. Och började att, tyst för mig själv, nynna och sjunga på just låten ovan.

Nu är det kanske i tidigaste laget att utropa vårens ankomst men en föraning var det absolut. Än ligger snön som ett vitt täcke över trakten men ljuset återvänder ju allt snabbare nu. Mina värsta hatmånader har passerat och jag har överlevt dem. Än en gång! Bara det kan ju få en lite euforisk!
Sen... råkar jag veta att det just idag är "bara" hundra dagar till midsommar! Bara en sån sak!

Deklarerat har jag också gjort och det är då en välgärning att man genomförde den förenklade självdeklaraationen. Alla som är någorlunda jämngamla med mig eller äldre minns ju med fasa våndan när man skulle försöka få allt på rätt rad i den gamla fyra sidor långa blanketten. Många jag kände försökte sig inte ens på att göra det själva utan anlitade någon kunnig person till hjälp för att fylla i den. Och idag går det på nån enstaka minut att pricka för rätt ruta och legitimera sig med mobilt bank-ID så är det klart!

Och då ska man veta att det är långt ifrån alla länder som har det som vi. Jag har sett flera yourubers som är amerikaner boende i Sverige som förklarar detta för sina landsmän och inte fattar varför inte USA tar efter vår modell för självdeklarationen. Hur det är i resten av världen vet jag inte men jag misstänker att det fortfarande är rätt komplicerat i många länder.

Tvättat två maskiner har jag också gjort och hängt allt på tork. När jag svamlat klart här ska jag gå ner och hämta upp mina skjortor. Sen riggar jag upp strykbrädan i vardagsummet så jag kan kolla på TV medan jag stryker dem. Det går liksom lättare och fortare då tycker jag. Om jag har nåt som distraherar från det mördande tråkiga men nödvändiga arbetet med strykningen.

Även detta var ju mycket värre förr då tidigare generationer stod och strök nästan allt de hade tvättat. Min pappas andra fru, min styvmor alltså, hade det med sig hemifrån att stryka allt utom strumpor. Och ännu tidigare var det väl än värre med herrars nylonskjortor och slipsar som skulle vara oklanderligt släta.

Min morfar skojades det om i ssläkten när jag var barn. Man sa att han helst nog velat ha pressveck även på långkalsongerna. Han var väldigt noga med sina kläder och köpte nästan aldrig konfektion. Nej, han kände en skräddare som sydda upp hans kostymer och byxor för han var noga med att allt skulle sitta perfekt. Utomstående som såg honom på hans fritd trodde säkert att han hade nåt akademiskt yrke och jobbade på nåt fint kontor för så såg han ut när han var ute bland folk. Men sanningen var att de sista 10-15 åren av hans yrkeliv arbetade han i det som då hette renhållningen. Nej, sörlänningar, det hade INTE med renar att göra utan handlade om att hämta sopor i centrala staden, snöröjning på vintern samt att rensa gatubrunnar från grus och skräp under barmarkstiden.

Han skämdes nog en aning över sitt enkla arbete. Han var ju IOGT;are som på den tiden dominerades av den övre medelklassen i samhället. Kanske var det därför han inte ville se ut som den grovarbetare han faktiskt var.

Så mormor fick stryka hans kläder och se till att allt hängde prydkigt på rätt sorts galge i rätt garderob. Samt att hans skor var välputsade och förvarades med skoblock i när han inte hade dem på sig. Vem putsar skor idag?

Glad är jag också över att det bara är en dag kvar innan slutspelet i hockey startar för Timrå IK. Första matchen i "bäst-av-sju" går imorgon kväll borta mot Örebro och jag är fylld av spänd förväntan. Eegentligen är jag ganska nöjd redan med att man lyckades ta femteplatsen i sluttabellen. Det är bra gjort av en klubb som var nykomlingar så sent som för två år sedan.  Så även om de inte går vidare så tycker jag att de har gjort en bra säsong.

Innan dagen är över ska jag se till att komma iväg till närbutiken som har extrapris på Norrlandsfalu från Nyhléns charkfabrik i Sollefteåtrakten. En korv som har bra kötthalt och dessutom är en av de godaste jag känner till. 29:90 är priset från idag och t.o.m söndag. Åker jag på Willys och köper en likadan får jag betala över femtiolappen för 800 gram korv. Men just den har de ganska ofta specialpris på här på min närmaste affär. SÅ åtminstone två ska jag köpa som sen delas i fyra bitar vardera och läggs i frysen för framtida bruk.

Nu äter jag ju inte korv lika ofta som förr men med det priset så är det lika bra att bunkra en aning.

Glad är jag också över resultaten på våg och måttband den här veckan. De senaste tre veckorna har jag stått nästan stilla fast jag ätit som jag ska och rört på mig också. Men i måndags visade vågen minus 1,5 kg och midjemåttet hade minskat med nästan 3 cm. Det innebär att jag totalt, sen jag började käka LCHF, har blivit av med dryga femton kg. FAST det kändes så trögt ett tag. Men jag vet ju att det blir sådär rätt som det är under resans gång. Det kan gå fort och bra ett tag och sen stanna upp så kroppen liksom får tid att vänja sig. Konditionen blir också bättre och bättre och nu längtar jag bara tills snön fösvunnit på elljusspåret här ovanför så jag kan promenera där med Thea och få lite mer kuperad terräng än i min närmaste omgivning.

Därmed önskar jag de kära ordbrukarna en fortsatt fin torsdag. Hade inte ärtsoppa innehållit så många kolhydrater hade jag kanske tagit fram en pyts ur frysen att äta till middag. Men jag spar det tills jag passerat nästa milstolpe i min viktresa. Idag blir det fetaostbiffar med tzatziki och lite blandade grönsaker.

Vi ses!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards