Direktlänk till inlägg 23 december 2023

Dan före dan

Av Göran - 23 december 2023 08:27

Godmorgon Sverige! Och alla andra jävla länder också förstås. Hittade en liten drönarfilm på Youtube som jag kände att jag ville visa upp för de av mina ordbrukare som kanske aldrig besökt Sundsvall.

Har ju också ett par bloggvänner som bott här tidigare men kanske inte besökt oss på länge.

För den som inte visste det så ligger staden mellan två berg. Södra och norra stadsberget, där det södra är högst. Men det är mest norra berget som syns i klippet.

I öster ligger Sundsvallsfjärden och Alnön, Sveriges 16;e största ö. I min barndom var det bilfärja som gällde för den som ville åka dit men en bro byggdes på 60-talet och därefter blev ön populär att bo på. Idag bor där c:a 8000 pers.

Plus att där också finns massor av fritidshus där Sundsvallsborna trivs på sommaren.

Så har du en kvart över och är nyfiken på staden som faktiskt fått pris som Sveriges vackraste stad mer än en gång så kan du klicka på klippet nedan...

Nå, vad tyckte ni? Kanske att det blev lite väl mycket film på Sundsvallsbron. Eller "Dubbelkrum" som arbetsnamnet var under byggtiden. Om ett år fyller den 10 år och jag häpnar än en gång över hur fort åren går. Det KÄNNS inte alls så längesen.

Nio kronor kostar en enkel resa från ena sidan till den andra och missnöjet mot det har nog dött ut nu hos de flesta. Mina fakturor från transportstyrelsen brukar hamna runt en femtiolapp i månaden ungefär.

Har jag bråttom eller om jag åker i rusningsstrafiken väljer jag bron och motorvägen men det blir alltså inte så ofta.

Sen tjänar jag ju inte heller 9 kronor på att köra runt och åka genom stan som man gjorde förr. Det blir en bit längre med mer bränslförbrukning. Så jag spar kanske 4-5 kronor bara på det.

Dan-före-dan idag! En dag som var spännande då man var barn. Man spekulerade i hur många punkter på önskelistan man skulle få bocka av när tomten kom. Och huset doftade gran, pepparkakor och hyacinter.

Levande hyacint har jag inte haft på många år. Inte sen jag fick en jättefin konstgjord i en vacker korg som är lika fin när jag lägger undan den framåt tjugondag Knut. Men doften får man förstås inte...

Ett klipp till ska ni få. Samma som jag brukar lägga ut varje år den här dagen eller på julaftons morgon.

Jag önskade er god jul redan igår och idag låter jag Jussi Björling hjälpa mig genom att sjunga det jag tycker är julsångernas julsång. Det är liksom inte riktigt jul förrän jag fått lyssna till den.

Så än en gång... God Jul, kära ordbrukare!

 
 
Ingen bild

Anna

23 december 2023 14:01

Fint med vyerna över Sundsvall.Jussi kunde sjunga han och O Helga Natt är så pampig.

Får önska dig med sambo en riktigt God Jul!

Göran

23 december 2023 22:32

Tusen tack, snälla du, fast jag inte vet vem du är. Men skriver man vänliga ord spelar det ingen roll vem man är! Jag respekterar din anononymitet!
God Jul själv!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Söndag 28 april 07:29


  Nu har jag provsmakat! I somras hittade jag ju ett fabrikat av surströmming som jag aldrig ens sett eller hört talas om. Och än mindre smakat. I den FB-grupp för surströmmingsfantaster som jag är medlem av kom flera vitt skilda recensioner av ...

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards