Alla inlägg den 18 februari 2024

Av Göran - Söndag 18 feb 12:31

Dagen efter idag! Nej, jag är INTE bakis! Drack inget starkare än kaffe varken igår eller under senaste veckan. Men det är dagen efter säsongens värsta stjärnsmäll för mitt favoritlag. Timrå IK var i Örsköldsvik igår kväll och skämde ut sig genom att spela säsongens sämsta match, enligt alla som jag pratat med som såg den. Själv har jag bara sett ett kort sammandrag på nätet. Och lika bra var väl det med tanke på resultatet. 7-1 till Modo är ju rena skammen...

Men... det är ju bara att bryta ihop och gå vidare!

Och när man ska "gå vidare" är det ju lättare att göra det om man har fötter. Och som av en händelse såg jag, när jag slumpade omkring på andras bloggar nyss, att det är "Fotens dag" idag.

Tänk att det snart finns dagar för nästan allt! Men varför inte? Fötter är onekligen bra att ha.

Då kom jag också att tänka på Birgitta Anderssons hyllning av fötterna i en liten revysång som spelades då och då i radio under mina yngre år. Men nu är det säkert 40-50 år sen jag hörde den.

Så vad gör då en någorlunda modern människa då den funderar över nåt? Precis, man googlar!

Och Google berättade för mig att den gamla inspelningen minsann finns på Youtube. Som nästan allt annat...

Så då bjuder jag på den och hoppas att den kan ge någon mer ett igenkännandets leende. Håll till godo!

"Man ska inte rynka på näsan åt fötter! För fötter rynkar aldrig på foten åt en näsa!"

Vem som skrivit texten minns jag inte men jag gissar på Povel Ramel eller kanske Beppe Wolgers.

Eller möjligen Hasse & Tage... Den som eventuellt vet får gärna upplysa mig!

Igår när jag inte tittade på hockeyn (Tack o lov att jag inte kunde det!) så kollade jag först på Postkodmiljonären och fick åter se vinnare av större och inte lika stora summor i ett trevligt villaområde. Igen!

Därefter hade inte vilda hästar kunnat få mig att välja SVT1 och "Mellon"!

Tittade inte förra veckan heller och lär inte göra det framöver. Men just igår var det extra självklart eftersom Gunilla Persson var en av deltagarna. Och jag undviker kategoriskt att titta på nåt program där den damen är med.

Jag gjorde det en gång för 10-15 år sedan och då i kanske en halv minut eller så. Det räckte för att bestämma mig för att den damen intresserar mig inte ett smack. Hon gjorde ett så osympatiskt intrck att jag senare, här i bloggen, valde att citera Pernilla Wahlgren som i en tidning gjort följande uttalande: "Det finns två sorters svin. En del äter man och andra heter Gunilla Persson".

Jo, jag vet att man inte ska tycka illa om människor man inte träffat eller haft med att göra själv i verkligheten.

Men när det gäller henne (och ett litet fåtal andra) så kan jag liksom inte låta bli.

Därför väljer jag bort varje program där hon står som deltagande.

Och därmed över till nåt heeeelt annat! Nämligen LJUSET!

Ljuset, mina vänner! De där minuterna med sol som blir fler för varje dag som går och nu har vi ju kommit därhän att det verkligen märks också.

Det känns som bara några veckor sen det började mörkna redan vid 15-tiden. Men igår käkade jag min sista matlåda med kålpudding från frysen vid halv fem på eftermiddagen och det var först då som det började skymma så smått.

Dock inte så att jag tyckte mig behöva tända taklampan över köksbordet.

Det ger en ju lite hopp, det där med att det blir allt ljusare om dagarna. Just idag är det en strålande vinterdag här på Sveriges midja. Men strålande sol från klar himmel på gnistrande snö och ungefär 7-8 minusgrader.

Det har varit  töväder i ett par dagar men igår kväll slog det om och blev kallare igen.

Men så länge det inte är tvåsiffrigt minus så klagar jag inte. Är det vinter så ska det väl vara vinter också!
Tids nog får vi klema oss med värme, sol och havsbad! 

Så håll ut, kära ordbrukare i Glommersträsk. Kårböle, Grisslehamn och Skärblacka!

Bara c:a fyra månader kvar till midsommar! Det ni!!!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards