Alla inlägg den 19 februari 2024

Av Göran - Måndag 19 feb 19:26

"Den allra sista gång jag såg dig

Var hösten förra året, på just det här caféet

Du satt försjunken i ett ölglas och stirrade på pianot

Vid drottningens porträtt

Och innan du fick syn på mig

Så såg jag all den trötthet som låg i din blick

Den vackra sorg du gjort till din

Var vissnad till förtvivlan

Och lämnade dig

Att stå besegrad mitt i livet

Och sakna alla vänner som älskar vinnare..."


Den här låten hörde jag för första gången då platan kom ut för kanske 30-35 år sedan. Den tilltalade mig väl inte just då och jag kanske missade den.

Kanske för att då jag köpte den hade jag nyligen fått veta att min far var döende i cancer och den kanske kröp för nära inpå mig för att jag riktigt skulle orka lyssna på den under första tiden.

Men idag slog jag igång en sån där spellista som Spotify tillverkar åt oss ibland.

Och i det flödet dök den upp, Dan Hylanders "Epilog" från albumet "Café Sorgenfri" (Vackert namn, det också).

Och jag blev sittande och bara lyssnade till den vackra, ömsinta melodin och den lika ömsinta texten.

Som jag tolkar den så handlar den om någon som valt att avsluta sitt eget liv...

"Du drack din öl och reste dig

Och log lite besviket just innan du gick

Och jag satt kvar vid tomma glas

Och kände redan då att du slutat ditt liv

Och jag var en av dom som svikit

Som stirrade på ytan och inte kunde se

Att just din trädgård var som vackrast

Om höste när det skymde och världen sökte ro..."


Det fick mig att tänka på några av de människor jag känt, mer eller mindre väl, genom livet som valde just den utvägen en gång i tiden.

Åtmnstone fyra personer som jag betraktade som vänner även om vi kanske inte umgicks privat har valt den utvägen då de inte längre stod ut med vad det nu var som tryckte sönder dem inuti.

Så jag tänkte att jag ska bjuda er alla på den. För den fanns förstås på Youtube också...

En kanske lite förbisedd pärla ur Dans rika produktion genom 40-50 år. Han fyller 70 i år, den där långhårige lille mannen som sjunger på skånska. Och han är aktiv ännu.

För den som eventuellt håller med mig om hans kvaliteter så finns det en Facebookgrupp som heter "Vi som vill ha med Dan Hylander i Så mycket bättre".

Kan ni tänka er, på 13-14  år eller vad det kan vara som det programmet sänts så har han inte ens fått frågan om han är intresserad. Mycket egendomligt, tycker jag. Särskilt när det finns andra artister som fått vara med TVÅ gånger!

Vad tyckte/tycker du?

Av Göran - Måndag 19 feb 11:28

Hur många av mina trogna ordbrukare är det som, liksom jag, inte kan låta bli att följa Farmen i TV4?

Och hur många håller med om att det börjar bli dags för ungdomarna att ta nestorn i sällskapet, Pehr, på allvar?

Igår var det återvändaren Levins tur att bli utklassad av honom.

Jag måste säga att jag är imponerad av den långhårige, långskäggige, kraftige farbrorns framfart i Tinget.

Den här gången behövde inte förloraren åka hem. Men däremot är han redan klar som förstekämpe nästa söndag.

Och det ska bli väldigt intressant att se vem han väljer att tampas emot. 

Spännande också att se vem som får storbonderollen av Pehr. Undrar just om han får välja sig själv. De gånger nån fått chansen att göra det så har de ju gjort det också. 

Å andra sidan är han ju redan immun mot att bli andrekämpe så han behöver ju inte sätta sig själv där för att säkra ännu en vecka. Och något säger mig att han då hellre låter någon annan ta ansvaret för att minnas alla uppdrag och leda gänget genom framgång och motgång i en vecka.

Så nu lär väl intrigerna ta ny fart och pakten kommer säkert att fjäska hårt för Levin för att slippa bli andrekämpe samt för att ge storbondeskapet till någon av dem om han skulle förlora nästa söndag.

Men de andra lär nog inte heller ligga på latsidan och jag kan tänka mig att Pehr kanske berättar för honom hur Maxine, Cornelia, Tim och Fredde har snackat om honom. Att de vill ha ut honom så fort som möjligt.

Själv skulle jag annars vilja varna lite för Magnus. Som hållit en ganska låg profil hela vägen. I alla fall om man jämför med de andra manliga deltagarna. Duktig på mycket och inte rädd att hugga i och jobba.

Kom ihåg var ni läste det först!

Tupparna och "överhönsen" i pakten har jag inte mycket till övers för. Det brukar vara så att de som har högsta tankarna om sitt eget kunnande och förmågor brukar sällan vara med in i finalveckan.

Undantaget är väl t.ex Viktor från förra året. Men han fick ju flera frislängar av produktionen, annars hade han åkt hem långt tidigare. Antagligen gillade teamet att han skapade så mycket intriger och konflikter så de ville ha honom kvar så länge som möjligt.

Så den som hoppas på nån sorts rättvisa har inget på Farmen att göra. Där handlar det om att göra bra TV.

Så man får fler tittare och kan ta mer betalt för reklamtiden i anslutning till programmen.

Inte heller ska vi vara säkra på att det inte kommer nån oväntad twist framöver. Att det dyker upp några utmanare som har tältat i skogarna och får chansen att tävla sig in.

Nåja, det lär väl visa sig, tänker jag.

Lite halvmulet och ruggigt väder ute idag här på Sveriges midja. Minus 8 var det imorse då vi gick morgonrundan. 

Men jag klgar inte, det kunde ha varit tjugo grader kallare.

Det har ömsom snöat och töat de senaste dagarna så fast vi fått ett par decimeter mer snö är nog djupet ungefär detsamma. Men desto mer kompakt så det lär väl gå rätt segt med snösmältnigen om nån månad.

Men vår blir det ju. Till sist! För det har det blivit alla de 67 vårvintrar jag levat hittills.

Och sommar blir det också, förr eller senare. Och mer eller mindre...

Nu ska jag gå och inventera min frys och ta fram nåt som jag kan göra middag av om några timmar. 

Därför tackar jag för visat intresse om nån läste ända hit. Du är, i så fall, en tålmodig människa!

Ha nu en fin februarimåndag (finns det ens nåt som heter så...?) i Tidaholm, Bollstabruk, Åmål och Tumba!

Vi ses! Endera dagen...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards